Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Bilgi Sistemleri ZFZ301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 2 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramının tanımını, kapsamını ve veri yapısını öğretmeyi; tarımsal problemlerin belirlenmesi ve çözülmesinde CBS’nin nasıl kullanılacağını konusunda kapsamlı bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Temel Harita Bilgilerinin verilmesi/Topografik harita okuma, profil çıkarma, eğim hesaplama, Coğrafi konum ve projeksiyonlar/CBS yazılımın temel özelliklerinin verilmesi, Bilgi sistemleri ve CBS temel kavramları/Harita sayısallaştırma ve koordinat düzeltmesi, CBS veri yapısı/Veri Girişi, Güncelleme , Harita sembolojisi değiştirme, harita çıktı alımı, CBS ortamında sorgulamalar/Coğrafi veri tabanı üzerinde sorgulamalar yapılması- Seçim menülerinin anlatılması, Temel CBS analizleri/Buffer, Multi Ring buffer analizi uygulamaları, Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri, 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması, 3 Boyutlu arazi modelinin yaraları/Sayısal yükseklik modeli, kabartma haritaları oluşturma, Eğim, bakı analizleri/İnkaya göleti havzası alanının eğim, bakı ve yöney haritalarının çıkartılması, Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması, Raster haritaların analizi/Aylık yağış verilerinin analizi
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci, CBS teknolojilerinin temel ilkelerini tanımlar ve bu teknolojilerin kullanım alanlarını tartışır.
2 Öğrenci, CBS veri modellerini tanımlar ve bu modellerin tarımsal uygulamalarda kullanır.
3 Öğrenci, CBS yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar ve analiz sonuçlarını yorumlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Harita Bilgilerinin verilmesi/Topografik harita okuma, profil çıkarma, eğim hesaplama Sunum (Hazırlık), Uygulama
2. Hafta Coğrafi konum ve projeksiyonlar/CBS yazılımın temel özelliklerinin verilmesi Sunum (Hazırlık), Uygulama
3. Hafta Bilgi sistemleri ve CBS temel kavramları/Harita sayısallaştırma ve koordinat düzeltmesi Sunum (Hazırlık), Uygulama
4. Hafta CBS veri yapısı/Veri Girişi, Güncelleme , Harita sembolojisi değiştirme, harita çıktı alımı Sunum (Hazırlık), Uygulama
5. Hafta CBS ortamında sorgulamalar/Coğrafi veri tabanı üzerinde sorgulamalar yapılması- Seçim menülerinin anlatılması Sunum (Hazırlık), Uygulama
6. Hafta Temel CBS analizleri/Buffer, Multi Ring buffer analizi uygulamaları Uygulama, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri Uygulama, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri Uygulama, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması Uygulama, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması Sunum (Hazırlık), Uygulama
11. Hafta 3 Boyutlu arazi modelinin yaraları/Sayısal yükseklik modeli, kabartma haritaları oluşturma Uygulama, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Eğim, bakı analizleri/İnkaya göleti havzası alanının eğim, bakı ve yöney haritalarının çıkartılması Uygulama, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması Sunum (Hazırlık), Uygulama
14. Hafta Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması, Raster haritaların analizi/Aylık yağış verilerinin analizi Uygulama, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır.
2 Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler.
3 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır.
4 Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer.
5 Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar.
6 Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular.
7 Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır.
8 Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular.
9 Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır.
10 Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir.
11 Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır.
12 Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir.
13 Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir.
14 Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular.
15 Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 1 1 1
PY2 1 1 1
PY3 4 4 4
PY4 1 1 1
PY5 1 1 1
PY6 1 1 1
PY7 5 5 5
PY8 1 1 1
PY9 1 1 1
PY10 1 1 1
PY11 2 2 2
PY12 1 1 1
PY13 1 1 1
PY14 5 5 5
PY15 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Longley, P. A., M.F. Goodchild, D. J. Maguire, D. W. Rhind. Geographic Information Systems-Principles, Techniques, Management and Applications. John Wiley & Sons, Inc.New Jersey, USA, 2005.
  • ESRI, Managing a GIS, ESRI Educational Services California USA, 1997.
  • Antenucci J. C., K. Brown, P.L. Croswell, M.J Kevany, H. Archer, Geographing Information Systems, A Guide To the Technology. Van Nostrand Reinhold, New York, USA, 1991.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Araştırma 14 3 42
Diğer Faaliyetler 1 2 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0