| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Coğrafi Bilgi Sistemleri | ZFZ301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramının tanımını, kapsamını ve veri yapısını öğretmeyi; tarımsal problemlerin belirlenmesi ve çözülmesinde CBS’nin nasıl kullanılacağını konusunda kapsamlı bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Temel Harita Bilgilerinin verilmesi/Topografik harita okuma, profil çıkarma, eğim hesaplama, Coğrafi konum ve projeksiyonlar/CBS yazılımın temel özelliklerinin verilmesi, Bilgi sistemleri ve CBS temel kavramları/Harita sayısallaştırma ve koordinat düzeltmesi, CBS veri yapısı/Veri Girişi, Güncelleme , Harita sembolojisi değiştirme, harita çıktı alımı, CBS ortamında sorgulamalar/Coğrafi veri tabanı üzerinde sorgulamalar yapılması- Seçim menülerinin anlatılması, Temel CBS analizleri/Buffer, Multi Ring buffer analizi uygulamaları, Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri, 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması, 3 Boyutlu arazi modelinin yaraları/Sayısal yükseklik modeli, kabartma haritaları oluşturma, Eğim, bakı analizleri/İnkaya göleti havzası alanının eğim, bakı ve yöney haritalarının çıkartılması, Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması, Raster haritaların analizi/Aylık yağış verilerinin analizi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, CBS teknolojilerinin temel ilkelerini tanımlar ve bu teknolojilerin kullanım alanlarını tartışır. |
| 2 | Öğrenci, CBS veri modellerini tanımlar ve bu modellerin tarımsal uygulamalarda kullanır. |
| 3 | Öğrenci, CBS yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar ve analiz sonuçlarını yorumlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel Harita Bilgilerinin verilmesi/Topografik harita okuma, profil çıkarma, eğim hesaplama | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Coğrafi konum ve projeksiyonlar/CBS yazılımın temel özelliklerinin verilmesi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Bilgi sistemleri ve CBS temel kavramları/Harita sayısallaştırma ve koordinat düzeltmesi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | CBS veri yapısı/Veri Girişi, Güncelleme , Harita sembolojisi değiştirme, harita çıktı alımı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 5. Hafta | CBS ortamında sorgulamalar/Coğrafi veri tabanı üzerinde sorgulamalar yapılması- Seçim menülerinin anlatılması | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 6. Hafta | Temel CBS analizleri/Buffer, Multi Ring buffer analizi uygulamaları | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | 3 Boyutlu arazi modelinin yaraları/Sayısal yükseklik modeli, kabartma haritaları oluşturma | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Eğim, bakı analizleri/İnkaya göleti havzası alanının eğim, bakı ve yöney haritalarının çıkartılması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması, Raster haritaların analizi/Aylık yağış verilerinin analizi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 |
| PY15 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 3 | 42 |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||