| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sulama Mühendisliğinin Temel İlkeleri | BMZ303 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMRE TUNCA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin tasarımını gerçekleştirebilmek için gerekli olan temel konular (toprak-bitki-su ilişkileri, sulama suyu ihtiyacı, sulama yöntemleri ana başlıkları altında) hakkında öğrencileri bilgi sahibi yapmak ve sulama sistemlerinin tasarımına hazırlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Sulamanın tanımı ve önemi, sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi, Dünya ve Türkiye’ de sulama, sulama yöntemi, sulama sistemi, Sulama sistemlerinin işletilmesi yöntemleri, Toprak-bitki-su ilişkileri, Toprak-bitki-su ilişkileri,Toprak-bitki-su ilişkileri Sulama suyu ihtiyacı; bitki su tüketimi, bitki katsayısı, Sulama randımanı, etkili yağış, sulama suyu ihtiyacı, her sulamada uygulanacak sulama suyu miktarı, sulama aralığı, sistem kapasitesi, Sulama zamanı planlaması, CROPWAT bilgisayar programı CROPWAT bilgisayar programı, CROPWAT bilgisayar programı, Sulama yöntemlerinin seçilmesinde etkili olan etmenler, Yüzey sulama yöntemlerine genel bakış, Basınçlı sulama yöntemlerine genel bakış, |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, sulama yönünden toprak-bitki-su ilişkilerini açıklar. |
| 2 | Öğrenci, bitki su tüketiminin hesabı ve sulama programlamada bilgisayar programı kullanımı konusunda beceri sahibi olur. |
| 3 | Öğrenci, yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin tasarımını gerçekleştirmek için sulamaya ilişkin temel konular hakkında bilgi sahibi olur. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sulamanın tanımı ve önemi, sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi, Dünya ve Türkiye’ de sulama, sulama yöntemi, sulama sistemi | Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Sulama sistemlerinin işletilmesi yöntemleri | Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Toprak-bitki-su ilişkileri | Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Toprak-bitki-su ilişkileri | Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Toprak-bitki-su ilişkileri | Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Sulama suyu ihtiyacı; bitki su tüketimi, bitki katsayısı, toprak nem ölçümü | Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Sulama randımanı, etkili yağış, sulama suyu ihtiyacı, her sulamada uygulanacak sulama suyu miktarı, sulama aralığı, sistem kapasitesi | Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Sulama randımanı, etkili yağış, sulama suyu ihtiyacı, her sulamada uygulanacak sulama suyu miktarı, sulama aralığı, sistem kapasitesi | Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Sulama zamanı planlaması | Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | CROPWAT ve SuET bilgisayar programı ve uygulaması | Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | CROPWAT ve SuET bilgisayar programı ve uygulaması | Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | CROPWAT ve SuET bilgisayar programı ve uygulaması | Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Sulama yöntemleri ve Proje bilgisi | Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Yüzey ve Basınçlı sulama yöntemleri | Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 3 | 1,5 | 4,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||