| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Zemin Mekaniği | BMZ306 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere zeminlerin sınıflandırılması, zeminle ilgili problemlerin belirlenmesi ve çözümü, farklı temel problemlerine yönelik uygun zemin iyileştirme yöntemlerinin seçimi konularında temel bilgiler kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Zemin mekaniğinin temel prensipleri, zeminlerin indeks özellikleri, Kohezyonlu zeminlerin kıvamı, Zeminlerin sınıflandırılması, Zemin nemi ve hidroliği, geçirgenlik, kapillarite, büzülme, Sızma ve akım ağı teorisi, Efektif basınç, boşluk suyu basıncı, kritik hidrolik eğim, Konsolidasyon ve konsolidasyon oturmaları, konsolidasyon hızı, Konsolidasyon ve konsolidasyon oturmaları, konsolidasyon hızı, Mohr dairesi ve Coulomb kırılma(kayma) eşitliği, Zeminlerin kesme dayanımı, Şevlerin stabilitesi, Yanal basınç, Taşıma gücü ve oturma, Zeminin iyileştirilmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, laboratuvar sonuçlarına bağlı olarak farklı zeminlerin indeks özelliklerini hesaplar. |
| 2 | Öğrenci, laboratuvar sonuçlarına göre zeminleri sınıflandırır. |
| 3 | Öğrenci, efektif basınç, boşluk suyu basıncı ve kritik hidrolik eğimle ilgili problemleri çözer. |
| 4 | Öğrenci, şevlerin stabilitesi problemlerini çözer. |
| 5 | Öğrenci, taşıma gücüne ilişkin problemleri çözer. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Zemin mekaniğinin temel prensipleri, zeminlerin indeks özellikleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Kohezyonlu zeminlerin kıvamı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Zeminlerin sınıflandırılması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Zemin nemi ve hidroliği, geçirgenlik, kapillarite, büzülme | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Sızma ve akım ağı teorisi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Efektif basınç, boşluk suyu basıncı, kritik hidrolik eğim | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Konsolidasyon ve konsolidasyon oturmaları, konsolidasyon hızı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Konsolidasyon ve konsolidasyon oturmaları, konsolidasyon hızı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Konsolidasyon ve konsolidasyon oturmaları, konsolidasyon hızı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Mohr dairesi ve Coulomb kırılma ( kayma) eşitliği | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Zeminlerin kesme dayanımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Şevlerin stabilitesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Yanal basınç | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Taşıma gücü ve oturma, Zeminin iyileştirilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 3 | 1,5 | 4,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||