| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarla Bitkileri | ZFZ218 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere tarım kavramının tarifi, tarımın tarihsel gelişimi, Türkiye’de tarımın genel yapısı, tarla tarımının genel özellikleri, tarla bitkilerinin sınıflandırılması, tarla bitkilerinin botaniği, tarla bitkileri ziraatının prensipleri (toprak işleme, ekim, gübreleme, sulama, yabancı ot kontrolü, hasat vb.) hakkında genel bilgiler öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Tahıllar,(Serin İklim Tahılları) Tahıllar (Serin İklim Tahılları), Tahıllar (Sıcak İklim Tahılları), Endüstri Bitkileri (Pamuk, Patates, Şeker Pancarı), Endüstri Bitkileri (Ayçiçeği, Kolza, Soya ve Tütün), Endüstri Bitkileri (Ayçiçeği, Kolza, Soya ve Tütün), Yemeklik Tane Baklagiller, Yemeklik Tane Baklagiller, Yem Bitkileri (Baklagil Yem Bitkileri). |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, tarım kavramının tarifini yapar ve başlıca tarımsal faaliyet alanları hakkında yorum yapar. |
| 2 | Öğrenci, tarımsal faaliyetlerin Dünya ve Ülkemizdeki tarihsel gelişimini özetler. |
| 3 | Öğrenci, tarla ziraatı tekniklerini uygular. |
| 4 | Tarla bitkilerinin sınıflandırılmasını öğrenir ve başlıca bitki familyalarının genel morfolojik özelliklerini özetler. |
| 5 | Öğrenci, tarım sistemleri (sulu, kuru ve nemli tarım) konularında genel bilgileri öğrenir. |
| 6 | Öğrenci, tarla bitkileri ziraatının genel prensipleri (toprak işleme, ekim, gübreleme, sulama, yabancı ot kontrolü, hasat vb.) hakkında genel bilgileri analiz eder ve bu konuları yorumlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tarla tarımının tarihçesi ve ekonomik önemi, tarımın yapısı ve arazilerin kullanım durumu | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Tarım sistemleri - Tarla tarımı sistemleri (sulu tarım, kuru tarım, nemli tarım) | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Tarla bitkilerinin sınıflandırılması ve önemli familyaların genel özellikleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | Tarla bitkilerinin botaniği (bitkilerin morfolojik özellikleri, kök, gövde, yaprak, çiçek, meyve yapıları) | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Bitki ıslahı ve temel prensipleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Büyüme ve gelişme kavramları | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 7. Hafta | Serin iklim tahılları tarımı | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Sıcak iklim tahılları tarımı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Yağ bitkileri tarımı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Nişasta-şeker bitkileri tarımı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Lif bitkileri tarımı | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Yem Bitkileri Tarımı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Keyf Bitkileri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Tıbbi ve Aromatik Bitkiler | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||