| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Araştırma ve Deneme Yöntemleri | ZFZ302 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin temel amacı, lisans öğrencilerine araştırma mantığını ve gelişmedeki önemini benimsetmek, denemelerin planlanmasında istatistik prensiplerini ve denemelerden elde edilen verilerin deneme desenine uygun şekilde istatistiksel olarak değerlendirilmesini ve sonuçların yorumlanmasını öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Varyans analizine giriş, Tamamıyla şansa bağlı denem planı, Tesadüf blokları deneme planı, Latin kare deneme planı, Faktöriyel düzenlemeler, Bölünmüş parseller denem planı Tekrarlanan deneyler Ortogonal karşılaştırmalar Korelasyon ve regresyon analizi Non parametrik testler |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, araştırma mantığını ve gelişmede araştırmanın önemini kavrar. |
| 2 | Öğrenci, araştırma ve geliştirmenin prensiplerini öğrenir. |
| 3 | Öğrenci, ülkesel ve uluslararası bazda araştırma projelerinin planlanması ve bunların değerlendirilmesi yönünde becerilere sahip olur. |
| 4 | Öğrenci, denemede doğruluk derecesinin ve güvenilirliğin artması için uygun deneme prensiplerini uygular. |
| 5 | Öğrenci, istatistik prensiplere uygun gözlem yapma ve veri elde etme yeteneğini kazanır. |
| 6 | Öğrenci, araştırmanın amacına uygun deneme desenini seçer. |
| 7 | Öğrenci, denemelerin yürütülmesi becerilerini kazanır. |
| 8 | Öğrenci, doğru ve tarafsız karar verme becerine sahip olur. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Araştırma Tipleri, Araştırmaların Ülkesel Düzeyde Planlanması, Ülkemizde Araştırma-Geliştirme Altyapısı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Denemelerin Tertiplenmesi, Denemede Doğruluğun Artırılması ve Tarımsal Deneme Tipleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Bazı Temel ve İstatistiksel Kavramlar : ortalama, varyans ve standart sapma, teorik muamele populasyonlarının ortalamasının tahminlenmesi, iki teorik muamele populasyonu ortalaması farkının tahminlenmesi, F-Dağılış, F testi ve Bartlett ve Levene testleri, hipotez kontrolleri ve önemlilik testleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Eş Yapma yöntemi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Bağımsız Gruplar yöntemi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 6. Hafta | Varyans Analizi Tekniği: Önemlilik testi ve varyans komponentlerinin tahminlenmesi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Deneme desenlerine giriş ve tesadüf parselleri deneme deseni | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 8. Hafta | Tesadüf parselleri deneme deseni | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Farklı muamelelerin gruplandırılması:muamele ortalamalarının ikişerli farklılıklarını test ederek gruplandırma ve sınıf karşılaştırmaları | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Tekerrür sayısının eşit olmadığı tesadüf parselleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | İki yönlü sınıflandırmalar: Tesadüf Blokları Deneme Deseni | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Tesadüf Blokları deneme deseninde varyans analizi ve önemlilik testleri ile ilgili deneme örnekleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Latin Karesi Deneme Deseni: Latin karesinde varyans analizi tekniği | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Faktöriyel deneme desenleri; iki faktörlü denemeler ve üç faktörlü denemeler | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 9 | 0,5 | 4,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||