| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Meteoroloji | ZFZ104 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMRE TUNCA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders lisans öğrencilerine meteoroloji kapsamına giren konulara ait temel bilgileri vermek ve öğrencilere lisans eğitimi süresince alacakları dersler hakkında temel bilgileri/kavramları önceden kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Atmosferin Bileşimi, Atmosfer Katları Işık, Isı İletimi (Sıcaklık Değişimi) Atmosferin Isınması ve Atmosferin Isınmasını Etkileyen Etmenler Hava, Sıcaklığının Ölçülmesi Toprağın Isınması ve Isı İletimi Sıcaklığın Günlük ve Yıllık Değişimi Hava Neminin Tanımlanması, Hava Neminin Değişimi Hava Neminin Ölçülmesi Buharlaşma Şekilleri Buharlaşmanın Ölçümü ve Hesabı Havada Soğuma ve Yoğunlaşma Bulutlar ve Bulutluluk Yağışlar Hava Basıncının Ölçülmesi Hava Basıncının Zamanla Değişimi Hava Hareketinin Oluşumu (Rüzgar) Alçak ve Yüksek Basınç Merkezleri, Atmosferdeki Genel Hava Hareketi Rüzgarın Ölçülmesi, Rüzgarın Günlük Değişimi Yerel rüzgar çeşitleri İklim rasatları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, meteoroloji ile ilgili temel kavramları tanımlar ve bu alanda temel bilgi birikimini özümser. |
| 2 | Öğrenci, atmosferin bileşimini ve atmosfer katlarını açıklar ve bu yapıların özelliklerini sınıflandırır. |
| 3 | Öğrenci, ısı, ışık ve nem konularındaki temel bilgileri kavrar ve bu kavramları meteorolojik süreçlerle ilişkilendirerek yorumlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Atmosferin Bileşimi, Atmosfer Katları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Işık, Isı İletimi (Sıcaklık Değişimi) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Atmosferin Isınması ve Atmosferin Isınmasını Etkileyen Etmenler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Hava, Sıcaklığının Ölçülmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Toprağın Isınması ve Isı İletimi Sıcaklığın Günlük ve Yıllık Değişimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Hava Neminin Tanımlanması, Hava Neminin Değişimi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Hava Neminin Ölçülmesi Buharlaşma Şekilleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Hava Neminin Ölçülmesi Buharlaşma Şekilleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Buharlaşmanın Ölçümü ve Hesabı Havada Soğuma ve Yoğunlaşma | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Bulutlar ve Bulutluluk Yağışlar Hava Basıncının Ölçülmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Hava Basıncının Zamanla Değişimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Hava Hareketinin Oluşumu (Rüzgar) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Alçak ve Yüksek Basınç Merkezleri, Atmosferdeki Genel Hava Hareketi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Rüzgarın Ölçülmesi, Rüzgarın Günlük Değişimi, Yerel rüzgar çeşitleri İklim rasatları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 4 | 2 | 8 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 10,5 | 10,5 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||