| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arı Genetiği ve Islahı | ARC2101 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 2 | 5,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. SONGÜL BİR (Güz) |
| Dersin Amacı | Kalıtsal materyalin aktarım yasalarının anlaşılması. Bal arılarının genetik yapılarını kavratmak |
| Dersin İçeriği | - Kromozomların yapısını ve işlevlerini açıklayabilme - Hücre bölünmesi çeşitleri ve temel basamaklarını açıklayabilme - Kalıtımın temel mekanizmalarını açıklayabilme - Mendelian ve non-Mendelian kalıtımın temel prensiplerini anlayabilme - Genetikle ilgili olasılık ve istatistiksel hesaplar yapabilme - Kromozomal varyasyonlar, gen bağlantıları ve krossing over mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur - Popülasyon genetiğini anlar. - Genetik ile evrim arasındaki ilişkiyi kurabilme - Arı ıslahı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama ve çözme - Arı ıslahı konusunda proje hazırlayabilme ve araştırma yapabilme - Arı ıslahının uygulamaya aktarma becerisi kazanırlar. - Arı ıslahı alanında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme - Arı ıslahı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 0 | - Kromozomların yapısını ve işlevlerini açıklayabilme - Hücre bölünmesi çeşitleri ve temel basamaklarını açıklayabilme - Kalıtımın temel mekanizmalarını açıklayabilme - Mendelian ve non-Mendelian kalıtımın temel prensiplerini anlayabilme - Genetikle ilgili olasılık ve istatistiksel hesaplar yapabilme - Kromozomal varyasyonlar, gen bağlantıları ve krossing over mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur - Popülasyon genetiğini anlar. - Genetik ile evrim arasındaki ilişkiyi kurabilme - Arı ıslahı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama ve çözme - Arı ıslahı konusunda proje hazırlayabilme ve araştırma yapabilme - Arı ıslahının uygulamaya aktarma becerisi kazanırlar. - Arı ıslahı alanında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme - Arı ıslahı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Hücre yapısı ve protein sentezi, DNA,RNA ve özellikleri | |
| 2. Hafta | Hücre bölünmesi ve kromozomlar | |
| 3. Hafta | Mendel Genetiği-Monohibrid, Dihibrid ve trihibrid çaprazlama, Genetik ve olasılık, Ki kare ve pedigri incelemesi | |
| 4. Hafta | Mendel oranlarındaki sapmalar ve X kromozomuna bağlı kalıtım | |
| 5. Hafta | Krossing over ve kromozom haritaları Kromozom varyasyonları | |
| 6. Hafta | Popülasyon genetiği | |
| 7. Hafta | Heterozis ;melez azmanlığı | |
| 8. Hafta | Doğal seleksiyon ve seleksiyon | |
| 9. Hafta | Doğal seleksiyon ve seleksiyon | |
| 10. Hafta | FI melezleri verimliliği | |
| 11. Hafta | Grup içi seleksiyon ve yeni hat ve melezlerin oluşturulması. | |
| 12. Hafta | Tabi döllenme ile verimli hatlar nasıl elde edilir? | |
| 13. Hafta | Dünyada yapılan arı ıslah çalışmaları | |
| 14. Hafta | Türkiye’de gen kaynakları, ekotip ve ırkların özellikleri |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Arıcılık ile ilgili sorunları tanımlayabilme ve çözebilme | ✔ | |||||
| 2 | Teorik bilgileri uygulamaya aktarabilme | ✔ | |||||
| 3 | Grup içi çalışmalarda uyumluluk gösterebilme | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki bilgileri güncelleme | ✔ | |||||
| 5 | Konusu ile ilgili teknik ve teknolojileri takip etme | ✔ | |||||
| 6 | Mesleki etik kuralları bilme | ✔ | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili bilgisayar yazılımları (programları) ile bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanabilmek | ✔ | |||||
| 8 | Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, alanı ile ilgili verileri tanımlayabilmek, toplayabilmek, analiz edebilmek, yorumlayabilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek | ✔ | |||||
| 9 | Türkçeyi yazılı ve sözlü olarak etkin kullanabilmek | ✔ | |||||
| 10 | Bir yabancı dili mesleki alandaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilmek | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk Ilkeleri ile Türkiye Cumhuriyeti tarihini bilmek, tarihsel olayların neden ve sonuçlarını irdeleyip değerlendirebilme | ✔ | |||||
| 12 | Arıcılıkla ilgili bir konuda bireysel ve/veya grup üyesi olarak belli bir konunun seçimi, konu ile ilgili literatür tarama, toplanan bilgileri sentezleyip yazılı hale getirme ve sunumunu yapabilmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 3 |
| PY2 | 3 |
| PY3 | 3 |
| PY4 | 4 |
| PY5 | 4 |
| PY6 | 5 |
| PY7 | 3 |
| PY8 | 4 |
| PY9 | 2 |
| PY10 | 1 |
| PY11 | 1 |
| PY12 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 5 | 70 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 15 | 1 | 15 |
| Araştırma | 12,5 | 1 | 12,5 | |
| Diğer Faaliyetler | 15 | 1 | 15 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 13 | 1 | 13 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||