| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Bilgi ve Kuramları 1 | TRZ101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yahya AYDIN |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Yahya AYDIN (Güz) |
| Dersin Amacı | Edebiyatın temel kavramlarını tanıtmak ve bu bilgileri edebî eserler üzerinde araştırmak. |
| Dersin İçeriği | Edebiyata ait kavramlar, bunların birbirleriyle ilişkileri, nazım ve nesir türlerini belirleyen öğelerin yöntem açısından karşılaştırılması, edebiyata konu olan olaylar ve sonuçları, edebî düşünce hareketleri, sistematik edebiyat teknikleri ve edebiyat kuramları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sanat, edebiyat, şiir, roman, hikâye gibi edebiyatın temel kavramlarını tanıyacaktır. |
| 2 | Temel kavramlar temelinde edebiyat zevkini geliştirecektir. |
| 3 | Türk edebiyatı bilgisini geliştirecektir. |
| 4 | Edebiyat türleri arasında karşılaştırma yapacaktır. |
| 5 | Edebiyat kuramlarını ve akımlarını öğrenecektir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Edebiyatın tanımı, edebiyatla ilgili terimler, Türk edebiyatının kısa tarihsel gelişimi. | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Edebî akımlara genel bir yaklaşım, klasisizmin genel özellikleri ve örnek metinler. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Romantizm ve realizmin genel özellikleri ve örnek metinler. | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Naturalizm, parnasizm ve sembolizmin genel özellikleri ve örnek metinler. | Görüşme, Araştırma |
| 5. Hafta | Empresyonizm, kübizm ve fütürizmin genel özellikleri ve örnek metinler. | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Dadaizm, sürrealizm ve varoluşçuluk ve postmodernizmin genel özellikleri, örnek metinler, edebî akımların karşılaştırılması. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 7. Hafta | Edebiyat kuramlarına genel bir bakış. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Yansıtmacılık ve anlatımcılık kuramlarının genel özellikleri, örnek metinler. | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Görüşme |
| 10. Hafta | Alımlamacılık, biçimcilik ve yapısalcılık kuramlarının genel özellikleri, örnek metinler. | Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Okur merkezli kuramlar ve örnek metinler. | Araştırma, Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Edebiyatın biyografi ve psikolojiyle ilişkisi. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 13. Hafta | Edebiyatın toplum, düşünce ve diğer sanatlarla ilişkisi. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 |
| PY2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 |
| PY3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 0 |
| PY4 | 3 | 1 | 1 | 2 | 0 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Yahya AYDIN | Vize | 40,00 | |
| Doç. Dr. Yahya AYDIN | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 12 | 24 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Ödev 1 | 1 | 20 | 20 | |
| Final | 1 | 35 | 35 | |
| Toplam İş Yükü | 99 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||