Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili II | TDB122 | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Onlıne |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Hilal ZENGİN |
Dersi Verenler |
Öğr. Gör. Hilal ZENGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Türk Dili dersinde dil, kültür; dil-kültür ilişkisi, medeniyet-kültür farklılıkları, Türk Dilinin tarihi gelişimi, Dünya dilleri arasındaki yeri, ses özellikleri, cümle bilgisi; ağız, şive, lehçe; imla ve noktalama uygulamaları, yazılı ve sözlü kompozisyon türleri ve bu türler üzerinde çalışmalar yapılacaktır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade eder. - Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt eder - Türkçenin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptar - Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygular - Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterir. - Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulaması | |
2. Hafta | Cümlenin unsurları, cümle tahlili ve uygulaması | |
3. Hafta | Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve retorik uygulamaları | |
4. Hafta | Yazılı kompozisyon türleri ve uygulaması (dilekçe, tutanak, mektup, deneme, sohbet, fıkra, tenkit, günlük, vd.) | |
5. Hafta | Sözlü kompozisyonda başarılı olmanın sırları ve konuşma sanatının teknik özellikleri | |
6. Hafta | Sözlü anlatım türleri | |
7. Hafta | Şiir ve şiir okuma | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Anlatım ve cümle bozuklukları ve bunların düzeltilmesi | |
10. Hafta | İlmi yazıların hazırlanmasında uyulacak kurallar (Rapor, makale, tebliğ, vb.) | |
11. Hafta | Türk ve Dünya edebiyatından ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinler üzerinde çalışmalara dayanılarak öğrencilerin doğru ve güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bunlarla ilgili retorik uygulamalar. | |
12. Hafta | Seçilmiş olan metinler üzerinde doğru ve güzel konuşma, okuma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi için retorik çalışmalar gerçekleştirme. | |
13. Hafta | Gurup huzurunda konuşma becerisi kazanma ve heyecanın giderilmesine katkıda bulunacak seminer çalışmaları, Edebiyat ve düşünce dünyası il ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve dönem değerlendirmesi. | |
14. Hafta | Genel Tekrar |
Ağca, H., (2001), Türk Dili, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. |
Gülensoy, T. (2000), Türkçe El Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları |
Ercilasun, Ahmet B., Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ, Ankara 2004 |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY10 | 1 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |