Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II TDB122 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Onlıne
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Hilal ZENGİN
Dersi Verenler Öğr. Gör. Hilal ZENGİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Türk Dili dersinde dil, kültür; dil-kültür ilişkisi, medeniyet-kültür farklılıkları, Türk Dilinin tarihi gelişimi, Dünya dilleri arasındaki yeri, ses özellikleri, cümle bilgisi; ağız, şive, lehçe; imla ve noktalama uygulamaları, yazılı ve sözlü kompozisyon türleri ve bu türler üzerinde çalışmalar yapılacaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade eder.
- Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt eder
- Türkçenin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptar
- Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygular
- Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterir.
- Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulaması
2. Hafta Cümlenin unsurları, cümle tahlili ve uygulaması
3. Hafta Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve retorik uygulamaları
4. Hafta Yazılı kompozisyon türleri ve uygulaması (dilekçe, tutanak, mektup, deneme, sohbet, fıkra, tenkit, günlük, vd.)
5. Hafta Sözlü kompozisyonda başarılı olmanın sırları ve konuşma sanatının teknik özellikleri
6. Hafta Sözlü anlatım türleri
7. Hafta Şiir ve şiir okuma
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Anlatım ve cümle bozuklukları ve bunların düzeltilmesi
10. Hafta İlmi yazıların hazırlanmasında uyulacak kurallar (Rapor, makale, tebliğ, vb.)
11. Hafta Türk ve Dünya edebiyatından ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinler üzerinde çalışmalara dayanılarak öğrencilerin doğru ve güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bunlarla ilgili retorik uygulamalar.
12. Hafta Seçilmiş olan metinler üzerinde doğru ve güzel konuşma, okuma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi için retorik çalışmalar gerçekleştirme.
13. Hafta Gurup huzurunda konuşma becerisi kazanma ve heyecanın giderilmesine katkıda bulunacak seminer çalışmaları, Edebiyat ve düşünce dünyası il ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve dönem değerlendirmesi.
14. Hafta Genel Tekrar
Kaynaklar
Ağca, H., (2001), Türk Dili, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Gülensoy, T. (2000), Türkçe El Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları
Ercilasun, Ahmet B., Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ, Ankara 2004
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY10 1 5 5 0 0 0 0 -
PY11 2 0 0 0 0 0 0 -
PY14 4 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer