Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Edebiyatı TRÖ201 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Çocuklara okuma kültürü ve zevki kazandırmak amacı ile çocuğa göre ve çocuk için yazılmış eserlerden yararlanmayı öğretmen adaylarına öğretmek.
Dersin İçeriği Dünyada ve Türkiye´de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları - Çocuk edebiyatı alanı ile ilgili temel kavramları tanımlar
- Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar.
- Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri somut eserler üzerinde uygular.
- Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini sıralar ve bunların önemini açıklar.
- Nitelikli ve niteliksiz Çocuk Edebiyatı yayınları arasındaki farkları analiz eder.
- Çocuk Edebiyatı dersinde öğrendiklerini Türkçe derslerinde uygular.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Genel Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı. Çocuklar için edebiyat. Dünyada ve Türkiye'de Çocuk edebiyatının teşekkül ve gelişimi
2. Hafta Çocuk Edebiyatının Temel İşlevi
3. Hafta Çocuk gerçekliği ve yazınsal metinler
4. Hafta Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri (Dil gelişimi, bilişsel gelişim, kişilik gelişimi ve toplumsal gelişim özelliklerine göre)
5. Hafta Seçilen çocuk edebiyatı ürünlerinin incelenmesi (tasarım özellikleri, içerik özellikleri ve eğitsel özellikler dahilinde)
6. Hafta Çocuk ve kitap etkileşimi
7. Hafta Ara sınav
8. Hafta Çocuk kitapları ve karakter
9. Hafta Çocuk kitaplarında konu, konunun seçimi ve işlenişi.
10. Hafta Çocuk kitaplarında resim
11. Hafta Çocuk edebiyatında türler
12. Hafta Çocuk edebiyatında türler
13. Hafta Çocuk edebiyatı ürünlerinin dayanması gereken temel ilkeler
14. Hafta Genel Sınav
Kaynaklar
Oğuzkan, A.F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık. Sever, S. (2003) Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY1 3 0 0 0 0 0 0 -
PY2 3 0 0 0 0 0 0 -
PY3 1 0 0 0 0 0 0 -
PY4 1 0 0 0 0 0 0 -
PY5 1 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 -
PY7 1 0 0 0 0 0 0 -
PY8 1 0 0 0 0 0 0 -
PY13 1 0 0 0 0 0 0 -
PY14 1 0 0 0 0 0 0 -
PY15 5 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 2 14 28
Ara Sınav 1 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 128
Dersin AKTS Kredisi 2,0