Rapor Tarihi: 28.12.2025 20:17
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Botanik | TAB1021 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz-yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ertuğrul FİLİZ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Serkan UZUN (Güz) |
| Dersin Amacı | Bitkilere dair kısımların, üreme şekillerinin ve sistematiğinin öğrenilebilmesini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Botanik biliminin sınıflandırılması; sitoloji (hücre bilimi: protoplazma, sitoplâzma, hücre zarı, çekirdek, kromozomlar, hücre bölünmesi vb); histoloji (doku bilimi: hücre arası boşluklar, dokuların sınıflandırılması); organografi (kök, gövde, yaprak); bitki sistematiği; bitkilerde üreme (eşeysiz ve eşeyli üreme, çiçeğin yapısı, ovülün yapısı, çiçeklerde simetri, çiçek formülü ve diyagramı, çiçek durumları, tozlanma, döllenme, meyve, meyve tipleri) |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bitki sistematiği öğrenmek |
| 2 | Bitki sitolojisi, hücre bölünmeleri, mitoz ve mayoz bölünmeyi öğrenmek |
| 3 | Bitki morfolojisini, bitkide kök, gövde, yaprak ve çiçek yapılarını, bölümleri, özellikleri ve görevlerini öğrenmek |
| 4 | Eşeyli ve eşeysiz üremeyi öğrenmek, döllenme ve tozlanmayı öğrenmek, |
| 5 | Bitkilerin kısımlarını tanımlayarak gelişim aşamalarını izleyebilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Botanik biliminin sınıflandırılması | |
| 2. Hafta | Sitoloji (hücre bilimi) ve bitki hücresinin özellikleri | |
| 3. Hafta | Hücre bölünmeleri, mitoz ve mayoz bölünme | |
| 4. Hafta | Doku bilimi, dokuların yapısal özellikleri, yüksek bitkilerde dokuların görevleri | |
| 5. Hafta | Dokuların sınıflandırılması, tanımı ve morfolojik gelişmesi, bölünen ve sürekli dokular | |
| 6. Hafta | Bitki sistematiği | |
| 7. Hafta | Özelleşmiş hücre yapıları, stroma ve higroma; organlar, tanımı ve gelişmeleri | |
| 9. Hafta | Bitkide kök; bölümleri, özellikleri ve görevleri | |
| 10. Hafta | Bitkide gövde; bölümleri, özellikleri ve görevleri | |
| 11. Hafta | Bitkide yaprak; bölümleri, özellikleri ve görevleri | |
| 12. Hafta | Bitkide çiçek; bölümleri, özellikleri ve görevleri | |
| 13. Hafta | Eşeyli üreme | |
| 14. Hafta | Eşeysiz üreme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Genel veya mesleki ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve ortaöğretim düzeyi üzerindeki dersler, uygulama, araç ve gereçler ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerileri kazanmak ve temel ve teknik bilgileri kullanabilme yeteneği sergilemek | ✔ | |||||
| 2 | Bitki ve tohum morfolojisi, fizyolojisi, genetiği bilgisine sahip olmak ve bu genel botanik bilgilerini üretimde kullanmak | ✔ | |||||
| 3 | Ekolojik ve fizyolojik koşulları da dikkate alarak, en uygun çoğaltma, yetiştirme ve üretim tekniklerini bilmek ve yaptığı planlamayı uygulayarak tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimini yapabilmek | ✔ | |||||
| 4 | Bitki besinlerini ve beslenme ilkelerini analiz etme, temel gübreleme ve tekniklerini uygulama, bitkilerde besin maddesi noksanlıkları, hastalık ve zararlılarını teşhis ve tedavi etme ve bitki besleme-etken madde ilişkisini araştırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerin bakımını yapmak | ✔ | |||||
| 5 | Temel kimyasal kavramları ve hesaplamaları bilerek analiz metotlarını uygulama, bitkilerde bulunan organik ve inorganik maddeleri tanımlama ve sınıflandırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerdeki kimyasal bileşikleri tanımlamak ve analiz etmek | ✔ | |||||
| 6 | Doğada bulunan bitkileri araştırma, sınıflandırma ve özelliklerini tanımlayarak bitkisel drogları, temel fitoterapi ve aromaterapi tekniklerini uygulayarak halk hekimliğinde kullanılan basit kürleri hazırlayabilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri araştırmak ve tedavide kullanmak | ✔ | |||||
| 7 | Temel beslenme ilkelerini ve mikrobiyolojik kavramları tanımlayarak, bitkilerin parfüm, boya, baharat, koruyucu veya zenginleştirici gıda katkı maddesi olarak kullanılma olanaklarını, insan yaşamındaki yerini ve önemini araştırmak | ✔ | |||||
| 8 | Bitkileri, drogları ve bitkilerde drog olarak kullanılacak kısımları tanımlayıp sınıflandırabilme, drog hasadı, satış ve pazarlanmasını yapabilme ve satış öncesi ve sırasında drogları muhafaza edebilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri değerlendirmek | ✔ | |||||
| 9 | Mesleği ile ilgili konularda yasal dayanaklar, etik değerler ve sosyal sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim-tüketim-kalite-pazar arasındaki ilişkilere göre tarımsal veya ticari bir işletmeyi idare etmek | ✔ | |||||
| 10 | Türkiye coğrafyasındaki bitki çeşitliliğini araştırarak, biyolojik çeşitlilik, ekoloji ve çevrenin korunması bilgi ve bilincine sahip olarak | ✔ | |||||
| 11 | Bilgilerini konusundan uzak kimselere de anlatabilecek Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 12 | Uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgi ve becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 13 | Alanı ile ilgili konularda proje hazırlama, yürütme, sonuçlandırma ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kullanarak iş organizasyonu yapmak | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 8 | 8 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 12 | 12 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||