Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Standardizasyon, Muhafaza ve Ambalajlama TAB2053 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Verilişi Yüz-yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Serkan UZUN
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Serkan UZUN (Güz)
Dersin Amacı Tıbbi ve aromatik bitkisel ürünlerin standardizasyonu, muhafazası ve ambalajlanması konularında bilgiler vermektir
Dersin İçeriği Tıbbi ve aromatik bitkilerin standardizasyonu; fiziksel, kimyasal ve biyolojik muhafaza yöntemleri, depo yapıları, depolanan üründe meydana gelen değişmeler; ambalaj materyalleri, cam ve cam ambalajlar, metal malzeme ve metal ambalajlar, plastikler ve plastik ambalajlar, kâğıt ve kâğıt ambalajlar, taşıma ambalajları, kaliteyi olumlu ya da olumsuz etkileyen faktörler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Standardizasyonun amacını ve önemini bilir
2 Depolama teknikleri ve önemini kavrar
3 Ambalaj materyalleri ve ambalaj çeşitlerini bilir
4 Ambalajlama ve muhafazanın ilişkisini bilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Standardizasyon ve Önemi
2. Hafta Standardizayon Faaliyetleri
3. Hafta Bitkisel Üretimde Standardizasyon
4. Hafta Tıbbi ve Aromatik Bitkilerde Kalite Standartları
5. Hafta Depolamanın Önemi
6. Hafta Depolama Prensipleri
7. Hafta Depolama Öncesi İşlemler
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Depolama Öncesi İşlemler
10. Hafta Depolanmış Ürünlerde Meydana Gelen Değişmeler
11. Hafta Tıbbi Aromatik Bitkilerin Depolama Fizyolojisi
12. Hafta Ambalajlama ve Önemi
13. Hafta Ambalajlama Yöntemleri
14. Hafta Ambalajlama Yöntemleri
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve ortaöğretim düzeyi üzerindeki dersler, uygulama, araç ve gereçler ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerileri kazanmak ve temel ve teknik bilgileri kullanabilme yeteneği sergilemek
2 Bitki ve tohum morfolojisi, fizyolojisi, genetiği bilgisine sahip olmak ve bu genel botanik bilgilerini üretimde kullanmak
3 Ekolojik ve fizyolojik koşulları da dikkate alarak, en uygun çoğaltma, yetiştirme ve üretim tekniklerini bilmek ve yaptığı planlamayı uygulayarak tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimini yapabilmek
4 Bitki besinlerini ve beslenme ilkelerini analiz etme, temel gübreleme ve tekniklerini uygulama, bitkilerde besin maddesi noksanlıkları, hastalık ve zararlılarını teşhis ve tedavi etme ve bitki besleme-etken madde ilişkisini araştırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerin bakımını yapmak
5 Temel kimyasal kavramları ve hesaplamaları bilerek analiz metotlarını uygulama, bitkilerde bulunan organik ve inorganik maddeleri tanımlama ve sınıflandırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerdeki kimyasal bileşikleri tanımlamak ve analiz etmek
6 Doğada bulunan bitkileri araştırma, sınıflandırma ve özelliklerini tanımlayarak bitkisel drogları, temel fitoterapi ve aromaterapi tekniklerini uygulayarak halk hekimliğinde kullanılan basit kürleri hazırlayabilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri araştırmak ve tedavide kullanmak
7 Temel beslenme ilkelerini ve mikrobiyolojik kavramları tanımlayarak, bitkilerin parfüm, boya, baharat, koruyucu veya zenginleştirici gıda katkı maddesi olarak kullanılma olanaklarını, insan yaşamındaki yerini ve önemini araştırmak
8 Bitkileri, drogları ve bitkilerde drog olarak kullanılacak kısımları tanımlayıp sınıflandırabilme, drog hasadı, satış ve pazarlanmasını yapabilme ve satış öncesi ve sırasında drogları muhafaza edebilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri değerlendirmek
9 Mesleği ile ilgili konularda yasal dayanaklar, etik değerler ve sosyal sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim-tüketim-kalite-pazar arasındaki ilişkilere göre tarımsal veya ticari bir işletmeyi idare etmek
10 Türkiye coğrafyasındaki bitki çeşitliliğini araştırarak, biyolojik çeşitlilik, ekoloji ve çevrenin korunması bilgi ve bilincine sahip olarak
11 Bilgilerini konusundan uzak kimselere de anlatabilecek Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak
12 Uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgi ve becerisine sahip olmak
13 Alanı ile ilgili konularda proje hazırlama, yürütme, sonuçlandırma ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kullanarak iş organizasyonu yapmak
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 1 1 1 1
PY3 3 3 3 3
PY4 3 3 3 3
PY5 3 3 3 3
PY6 2 2 2 2
PY7 3 3 3 3
PY8 5 5 5 5
PY9 3 3 3 3
PY10 1 1 1 1
PY11 1 1 1 1
PY12 1 1 1 1
PY13 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Güneş, T. 1990. Tarımsal Pazarlama ve Standardizasyon. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, Ders Kitabı No: 336, Yayın No:1182, Ankara
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 0,5 7
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0