Rapor Tarihi: 28.12.2025 20:15
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel Beslenme İlkeleri | TAB1062 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz-yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ertuğrul FİLİZ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Ürünlerinin metabolizmaya beslenme ve sağlık yönünden kazandırdıklarını öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Beslenmeye giriş, sağlıklı yaşamda beslenmenin yeri, beslenme ile ilgili tanımlamalar, beslenme biliminin gelişimi, yeterli ve dengeli beslenmenin tanımı. Besin öğelerinin (karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler, mineraller ve su) tanımı, bileşimi, kimyasal yapıları, sınıflandırılması, beslenmedeki önemi ve işlevleri, gereksinim düzeyleri ve günlük alınması önerilen miktarları, kaynakları aşırı alım ve toksisiteleri, yetersizlik durumları, sindirim, emilim ve metabolizmaları. Vücudun enerji gereksinmesi ve enerji dengesi, vücut ağırlığının kontrolü, beslenme piramidi, besin etiketi, gıda güvenliği ve güvenilirliği, besinlerin enerji değeri, enerji dengesizliği sorunları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Beslenme yönünden zenginleştirilmiş besin ürünleri üretimi tasarlayabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Beslenmeye giriş, sağlıklı yaşamda beslenmenin yeri, beslenme ile ilgili tanımlamalar, beslenme biliminin gelişimi | |
| 2. Hafta | Yetersiz ve dengesiz beslenme | |
| 3. Hafta | Yeterli ve dengeli beslenme | |
| 4. Hafta | Besin öğeleri: Karbonhidratlar | |
| 5. Hafta | Besin öğeleri: Proteinler | |
| 6. Hafta | Besin öğeleri: Yağlar | |
| 7. Hafta | Besin öğeleri: Vitaminler | |
| 9. Hafta | Besin öğeleri: Mineraller | |
| 10. Hafta | Besin maddelerinin sindirimi | |
| 11. Hafta | Besin maddelerinin emilimi | |
| 12. Hafta | Besin maddelerinin metabolizması | |
| 13. Hafta | Vücuttaki işlevleri ve gereksinimi | |
| 14. Hafta | Enerji metabolizmasının besin grupları ve beslenme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Genel veya mesleki ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve ortaöğretim düzeyi üzerindeki dersler, uygulama, araç ve gereçler ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerileri kazanmak ve temel ve teknik bilgileri kullanabilme yeteneği sergilemek | ✔ | |||||
| 2 | Bitki ve tohum morfolojisi, fizyolojisi, genetiği bilgisine sahip olmak ve bu genel botanik bilgilerini üretimde kullanmak | ✔ | |||||
| 3 | Ekolojik ve fizyolojik koşulları da dikkate alarak, en uygun çoğaltma, yetiştirme ve üretim tekniklerini bilmek ve yaptığı planlamayı uygulayarak tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimini yapabilmek | ✔ | |||||
| 4 | Bitki besinlerini ve beslenme ilkelerini analiz etme, temel gübreleme ve tekniklerini uygulama, bitkilerde besin maddesi noksanlıkları, hastalık ve zararlılarını teşhis ve tedavi etme ve bitki besleme-etken madde ilişkisini araştırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerin bakımını yapmak | ✔ | |||||
| 5 | Temel kimyasal kavramları ve hesaplamaları bilerek analiz metotlarını uygulama, bitkilerde bulunan organik ve inorganik maddeleri tanımlama ve sınıflandırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerdeki kimyasal bileşikleri tanımlamak ve analiz etmek | ✔ | |||||
| 6 | Doğada bulunan bitkileri araştırma, sınıflandırma ve özelliklerini tanımlayarak bitkisel drogları, temel fitoterapi ve aromaterapi tekniklerini uygulayarak halk hekimliğinde kullanılan basit kürleri hazırlayabilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri araştırmak ve tedavide kullanmak | ✔ | |||||
| 7 | Temel beslenme ilkelerini ve mikrobiyolojik kavramları tanımlayarak, bitkilerin parfüm, boya, baharat, koruyucu veya zenginleştirici gıda katkı maddesi olarak kullanılma olanaklarını, insan yaşamındaki yerini ve önemini araştırmak | ✔ | |||||
| 8 | Bitkileri, drogları ve bitkilerde drog olarak kullanılacak kısımları tanımlayıp sınıflandırabilme, drog hasadı, satış ve pazarlanmasını yapabilme ve satış öncesi ve sırasında drogları muhafaza edebilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri değerlendirmek | ✔ | |||||
| 9 | Mesleği ile ilgili konularda yasal dayanaklar, etik değerler ve sosyal sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim-tüketim-kalite-pazar arasındaki ilişkilere göre tarımsal veya ticari bir işletmeyi idare etmek | ✔ | |||||
| 10 | Türkiye coğrafyasındaki bitki çeşitliliğini araştırarak, biyolojik çeşitlilik, ekoloji ve çevrenin korunması bilgi ve bilincine sahip olarak | ✔ | |||||
| 11 | Bilgilerini konusundan uzak kimselere de anlatabilecek Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 12 | Uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgi ve becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 3 |
| PY2 | 1 |
| PY3 | 1 |
| PY4 | 1 |
| PY5 | 3 |
| PY6 | 4 |
| PY7 | 5 |
| PY8 | 2 |
| PY9 | 2 |
| PY10 | 1 |
| PY11 | 1 |
| PY12 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 5 | 5 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||