Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik ve Çağdaş Kelam Metinleri TİB527 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Furat AKDEMİR (Güz)
Dersin Amacı Klasik ve Çağdaş Kelam Metinlerin isimleri, yazarları, yazıldığı dönem, eserlerin yöntemi, içeriği, hangi ekole ait olduğu ve ekollerin görüşleri karşılaştırmalı olarak öğrenilir.
Dersin İçeriği Klasik ve Çağdaş dönemin kelam metinleri, ekolleri ve görüşleri işlenir
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Klasik ve Çağdaş dönemi eserleri ve yazarlarını öğrenir.
2 Klasik ve Çağdaş Dönemi ekoller ve görüşlerini öğrenir.
3 Klasik ve Çağdaş Dönemin Metodolojisi ve görüşlerini mukayese eder.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İmam-ı Azâm'ın beş eseri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Tahavi Akidesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Şafi'inin Fıkh-ı Ekberi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Eş'ari'nin Eserleri ve Kelamı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Maturîdi'nin kelamı ve eserleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Mu'tezile Kelamı ve eserleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Adudiddin İci ve Mevakıf'ı, Taftazanî ve Cürcânî Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Ebu'l-Muîn en-Nesefî'nin Kelamı, Tabsiretu'l-edille Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Emali ve Şerhi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Harputi'nin Kelami Görüşleri ve Tenkîku'l-Kelam fi Akaidi Ehli'l-İslam Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Hüseyin el-Cisri Risale-i Hamidiyye Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta İzmirli İsmail Hakkı'nın Kelam görüşleri ve eserleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Manastırlı ve Kelami Görüşleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini sonuçları ile birlikte açıklayabilecek bilgileri kazandırmak.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Eş'ari (Ebu'l-Hasan Ali b. İsmail, öl. 330/941) el-îbâne an usûli'd-diyane (Haydarabad, 1948),İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelam; Manastırlı İsmail Hakkı, Mevâidü’l-İn’âm fî berâhîn-i Akaidi’l-İslâm, Telhîsü’l-Kelam; Filibeli Ahmed Hilmi, Üss-i İslâm, Hüseyin el-Cisr, el-Husûnü’l-Hamidiyye; Ömer Nasuhî Bilmen, Muvazzah İlm-i Kelâm. Şiblî Nû‘mânî, Târîḫ-i ʿİlm-i Kelâm (trc. M. Takī Fahr-i Dâî-i Gîlânî), Tahran 1328, s. 2-3; a.mlf., ʿİlm-i Kelâm-ı Cedîd (trc. M. Takī Fahr-i Dâî-i Gîlânî), Tahran 1329, Kitabu'1-luma' fi'r-red alâ ehli'z-zlya' ve'1-bida' (Beyrut, 1953), İstîhsanu'1-havz fî ilmi'l-kelâm (el-Luma'ın ekinde), Makalâtu'l-İslâmiyyin ve ihtilafu'l-musallin (Kahire, 1950, iki cild; mezhepler tarihi). Gazali, el-Munkız mine'd-dalâl, Lahor1971 Ali Sami en-Neşşâr, Menahicü'l-bahs inde müfekkiri'l-İslâm, Beyrut : Dârü'n-Nahdati'l-Arabiyye, 1984. Elmalılı, İslâm Düşüncesinin Problemlerine Giriş, (sad. Recep Kılıç) Ankara 1996. İzmirli İsmail Hakkı, Muhassalu’l-kelâm ve’l-hikme Musa Kâzım Efendi, Külliyât-ı Şeyhülislâm Mûsâ Kâzım : Dini, ictimai makaleler İstanbul : Evkaf-ı İslâmiyye Matbaası, 1918. Hatice K. Arpaguş, Fazlur Rahman’da Allah-İnsan İlişkisi, İstanbul 2008. Kamil Güneş, İslâmî Düşüncenin Şekillenişinde Akıl ve Nass: Bâkıllânî ve Kadi Abdulcebbâr’da Kelamullah Meselesi Örneği, İstanbul: İnsan Yayınları, 2003 Hülya Alper, İmam Matüridi’de Akıl-Vahiy İlişkisi, İstanbul 2008 Bekir Topaloğlu, Kelâm İlmine Giriş, Metot kısmı İslâmî İlimlerde Metodoloji Meselesi, İSAV, kelâm kısmı Modern Dönemde Dinî İlimlerin Temel Meseleleri, İSAM Izutsu, İslâm Düşüncesinde İman Kavramı, Pınar yay.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 5 10 50
Ödev 2 5 10 50
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 7 7 49
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0