Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:20
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Peyzaj Mimarlığına Giriş | MMR307 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Görsel malzeme ile desteklenmiş ders sunumları, öğrenci sunumları, ödevler |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ayşegül KAYA |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ayşegül KAYA (Güz) |
| Dersin Amacı | Doğa, planlama ve tasarım kavramlarını sistematik bir yapı içinde inceleyen Peyzaj Mimarlığı, sanat, bilim, mühendislik ve teknolojiyi bir araya getirerek alan tasarımı, planlaması ve yönetimi ile uğraşan bir meslektir. Gerek doğal, kültürel ve sosyo-ekonomik çevreye ilişkin verilerin analizlerine ve değerlendirilmelerine dayalı peyzaj planlama çalışmaları gerekse sağlıklı, sürdürülebilir ve görsel kalitesi yüksek yaşam mekânları yaratmayı amaçlayan yapısal ve bitkisel peyzaj tasarımı çalışmaları, eğitimin temel konularını oluşturmaktadır. Bu amaçla kentsel peyzaj tanımı, kentsel peyzaj öğeleri, kapsamı açık ve yeşil alan kavramlarını ve tasarım ilkelerinin ele alınmasını hedeflemektedir. |
| Dersin İçeriği | Peyzaj Mimarlığında kavramlar, Peyzaj ve Peyzaj Mimarlığının sistematik olarak sınıflandırılması, Peyzaj Planlama İlkeleri. Peyzaj alan etütleri, proje ve uygulama safhaları. Peyzaj elemanları ve peyzaj uygulamalarında materyal-malzeme kaynakları ve sınıflandırılması. Açık ve yeşil alan kavramı, açık alanların kentsel dokudaki analizleri, fonksiyonları, Kentsel yeşil alan sınıflandırılması, ilköğretim, mahalle ünitesi, semt ünitesi, kent düzeylerindeki yeşil alanlar ve planlama- tasarım ilkeleri ve uygulamaları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Peyzaj ve mekan organizasyonu ilişkisini kurabilme becerisi kazanır. |
| 2 | Peyzaj tasarımı ilkelerini kullanabilme becerisi kazanır. |
| 3 | Peyzaj tasarımına etki eden faktörleri irdeleyebilme becerisi kazanır. |
| 4 | Peyzaj tasarımı-mimari tasarım ilişkisini kurabilme becerisi kazanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin amacı kapsamı, dönem boyunca yapılacak çalışmalar hakkında bilgilendirmenin yapılması | |
| 2. Hafta | Tarihsel Süreçte Peyzajlar-Dün ve Bugünü anlamak.---Antik Çağdan Önce -Antik Çağ Orta çağ-Rönesans ve Barok-19. Yüzyıldan günümüze. | |
| 3. Hafta | Tarihsel Süreçte Peyzajlar-Dün ve Bugünü anlamak. Antik Çağdan Önce -Antik Çağ Orta çağ-Rönesans ve Barok-19. Yüzyıldan günümüze. | |
| 4. Hafta | Peyzaj mimarlığı ile ilgili temel kavramların açıklanması/ Peyzaja Yerleşmek Çevre ve Bağlam İklim-Toprak-Su -Bitki örtüsü Topografya-Peyzaj karakteri | |
| 5. Hafta | Peyzaj mimarlığı ile ilgili temel kavramların açıklanması/ Peyzaja Yerleşmek Çevre ve Bağlam İklim-Toprak-Su -Bitki örtüsü Topografya-Peyzaj karakteri | |
| 6. Hafta | Ödev Teslim I/Öğrenci Sunumları | |
| 7. Hafta | Peyzaja Yerleşmek /topoğrafya/iklim Peyzaj Elemanları/arazi tesviyesi/duvarlar/merdivenler/canlı materyal | |
| 8. Hafta | Peyzaja Yerleşmek /topoğrafya/iklim Peyzaj Elemanları/arazi tesviyesi/duvarlar/merdivenler/canlı materyal | |
| 9. Hafta | Ödev Teslim II/Öğrenci Sunumları | |
| 10. Hafta | Öğrenci Sunumları | |
| 11. Hafta | Kentsel Peyzaj / Kentsel Yeşil Alan Sistemi | |
| 12. Hafta | Kentsel Peyzaj / Kentsel Yeşil Alan Sistemi/ Peyzaj Sistemleri/Kentsel Yeşil Alan Sisteminin Bileşenleri | |
| 13. Hafta | Ödev Teslim III/Öğrenci Sunumları | |
| 14. Hafta | Ödev Teslim III/Öğrenci Sunumları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ||||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Ayşegül KAYA | Ödev | 40,00 | |
| Doç. Dr. Ayşegül KAYA | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 2 | 4 |
| Araştırma | 2 | 1 | 2 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 1 | 1 | |
|
Sınavlar |
Ödev 1 | 1 | 5 | 5 |
| Ödev 2 | 1 | 5 | 5 | |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Uygulama | 1 | 3 | 3 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||