Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:20
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon I | MMR303 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | • Örneklerle ders anlatımı • Sınıfiçi tartışma ve soru cevap • Ara Sınav, Öğrenci sunumları ve final ödev teslimi |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hande AKARCA |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE (Güz) |
| Dersin Amacı | Tarihi Çevrede koruma ve restorasyon uygulamalarının tanıtılması, rölöve, restitüsyon ve retorasyon süreçlerininn öğrenilmesi, restorayon öncesi ve sonrası yapılacak uygulamalar ile ilgili yasama ve koruma eğitimin alınması |
| Dersin İçeriği | Ders kapsamında öncelikle korumanın tarihi geçmişi, ve kuramsal temeli üzerine durularak, koruma yaklaşımları geçmişten günümüze işlenecektir. Haftalık olarak, öğrenci sunumları üzerinden, ilgili koruma yaklaşımları ve restorasyon teknikleri eleştirel bakış açılarıyla ele alınarak tartışılacaktır. Koruma ölçütleri, değerlendirme düzeyleri, tescil sınıfları, anıtlarda bozulmaya neden olan etmenler, restorasyon öncesi ve sonrası süreçler işlenerek, 2. dönem uygulama ağırlıklı yapılacak olan MMR 304 Tarihi Çevre Koruma ve restorasyon II dersinin kuramsal temeli bu ders kapsamında atılacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Mimari koruma ve kültürel mirasın yeniden işlevlendirilmesi konusunda bilinçlenmek |
| 2 | Tarihi dokuda yeni / çağdaş bir tasarım yapma sürecini anlayabilme |
| 3 | Tarihi çevre koruma bilincinin oluşturulması |
| 4 | Korunması gerekli kültür varlıklarının koruma sorunlarını saptayabilme |
| 5 | Korumayı yasal çerçeve ile ilişkilendirebilme |
| 6 | Kültür varlıklarına uygulanabilecek müdahale türlerini tanımlayabilme |
| 7 | Rölöve, restitüsyon ve restorasyon ilişkisini kavrayabilme |
| 8 | Dünya da ve Türkiye'de güncel koruma uygulamalarını tartışabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş, tanışma, ders ile ilgili genel açıklamaların yapılması, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi ve ders kaynaklarının tanıtılması | |
| 2. Hafta | Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temeli | |
| 3. Hafta | Korunacak değerler | |
| 4. Hafta | Değerlendirme Ölçütleri | |
| 5. Hafta | Anıtlarda bozulmaya neden olan etmenler | |
| 6. Hafta | Restorasyon teknikleri | |
| 7. Hafta | Temizleme teknikleri | |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar | |
| 10. Hafta | Restorasyon projesinin hazırlanması - Kroki/Rölöve | |
| 11. Hafta | Restorasyon projesinin hazırlanması - Rölöve | |
| 12. Hafta | Tarihi Çevre Koruma | |
| 13. Hafta | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili örgütlenmeler | |
| 14. Hafta | Yasalar ve koruma eğitimi | |
| 15. Hafta | Final sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE | Ödev | 20,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE | Vize | 30,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE | Final | 50,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Ödev 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||