Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:20
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mimarı Tasarım IV | MMR302 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 4 + 4 | 6,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ahmet Celal APAY |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Kentsel ölçek ve kentsel ilişkiler aşamalarından başlayarak mimari ölçeğe kadar inilen süreç içinde, öğrencilerin gözlemlerine ve araştırmalarına dayanarak belirlediği konu ve programlara göre tasarımların geliştirilmesidir. |
| Dersin İçeriği | Doku, işlev, tarih, doğal ve topografik nitelikler açısından kentin özellik gösteren bölgeleri ve yakın çevresinde tasarım denemeleri yapmaktır. Çalışmalar belirtilen bölgelerden birinde sosyal, işlevsel ve mekansal özelliklerin saptanmasıyla başlayacaktır. Bu araştırmalar sonucunda öğrencinin belirlediği işlevsel öneriler üzerinde tartışılacak; kentin değişen yapısı içinde yeni işlevler, tarihi özellikler, yapıların sağlıklaştırılması, kent boşluklarının ve açık alanların düzenlenmesi gibi konular gündeme gelecektir. Bu yaklaşımlar içinde öneri bina tasarımında, mekansallık, farklı işlevlerin üst üste gelmesinden doğan tasarım sorunları, değerlendirilecek önemli aşamalardır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Var Olan Bir Çevreye Ait Kentsel ve Mimari Verileri Okuyabilmek, Algılayabilmek Bunlar Arasında Bağlam (Senaryo/ Konsept) Geliştirerek Konut Yerleşimi Tasarlama Becerisi. |
| 2 | Yerleşime Ait Üst Ölçekte Verilmiş Kararları Mimari Ölçeğe İndirgeyebilme Becerisi. |
| 3 | Tekrar, Çoğaltma, Çeşitlendirme Problemlerini Mekânsal, Strüktürel, Yapısal Konulardaki İlgili Yönetmelik (İmar, Yangın, Deprem, Otopark) Kapsamında Çözümleme Becerisi. |
| 4 | Mimari Fikrin Grafiksel Anlatımında Teknik Yeterliliğin Kazanılmasının Yanı Sıra Konuya Özgü Programın Geliştirebilme Becerisi. |
| 5 | Alanın Arazi Yapısı, Bitki Örtüsü, Su Kaynakları Gibi Fiziksel Özelliklerini İçeren 2 ve 3 Boyutlu İfade Tekniklerinin Geliştirilmesi |
| 6 | Mimari Fikrin Grafiksel Anlatımında Teknik Yeterliliğin Kazanılmasının Yanı Sıra Konuya Özgü Programın Geliştirebilme Becerisi. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Konu ile ilgili seminer | |
| 2. Hafta | Arazi gezisi, grupların oluşturulması, genel bir açıklama | |
| 3. Hafta | Verilen konu ile ilgili araştırmaların yapılması, kent ölçeğinden başlayarak mimari ölçeğe inilmesi | |
| 4. Hafta | Konu ile ilgili araştırmaların yapılması, kent ölçeğinden başlayarak mimari ölçeğe inilmesi | |
| 5. Hafta | Öğrenci Sunumları | |
| 6. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması(1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar | |
| 7. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması(1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar | |
| 8. Hafta | Stüdyo kritikleri- eskiz ve çizimlerin geliştirilmesi-1/500 ve 1//200 ölçeğe geçilmesi | |
| 9. Hafta | Ara Jüri I | |
| 10. Hafta | Stüdyo kritikleri- eskiz ve çizimlerin-tasarımın geliştirilmesi-1/500-1/200 ölçek-maket çalışmaları | |
| 11. Hafta | Stüdyo kritikleri- eskiz ve çizimlerin-tasarımın geliştirilmesi-1/500-1/200 ölçek-maket çalışmaları | |
| 12. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller | |
| 13. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller | |
| 14. Hafta | Finale hazırlık proje sunum teknikleri | |
| 15. Hafta | Final Jüri |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 8 | 112 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 11 | 3 | 33 |
| Araştırma | 11 | 1 | 11 | |
| Diğer Faaliyetler | 10 | 1 | 10 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 6 | 6 |
| Ödev 1 | 1 | 6 | 6 | |
| Final | 1 | 6 | 6 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 10 | 2 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||