Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimari Tasarım III MMR301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 4 + 4 6,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Proje kritikleri; Verilen konu ile ilgili araştırma; Soru-cevap türü ve/veya eskiz sınavları
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ayşegül KAYA
Dersi Veren(ler) Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Hande AKARCA (Güz), Öğr. Gör. Büşra Nur DEMİREL (Güz)
Dersin Amacı Klasik ve karmaşık geometriler, antropometri, ergonomi, insan hareketleri, işlevsel ve mekansal eşikler, mekansal düzenlemeler ve dönüşümler, iç ve dış mekan ilişkileri gibi mekan tasarımının temelleri yoluyla insan faktörünün çeşitli tip ve ölçeklerdeki mekanlarla etkileşimini kurmayı amaçlamaktadır. Veri Organizasyonu, Düşünsel Organizasyon ve Mekansal Organizasyon konularında biliş ve farkındalık sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Biçimlerin ve mekanların düzenlenmesi, görsel özelliklerinin algılanması ve ifadesi, birbirine bağlılık ve ilişkiler; mekan tanımlayıcı ögeler ve eşik kavramı; bina ve şehir ölçeğinde yatay ve düşey dolaşım aksları ile merdiven ve rampa tasarımı; Arazi verilerinin ve kullanıcının gereksinimlerinin anlaşılması
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 İç mekan ve dış mekanla ilgili yaratıcılık, algı ve duyarlılıkları geliştirebilme
2 İnsan Davranışları; Fiziksel çevre ve insan etkileşimi ile ilgili temel bilgiye sahip olabilmek.Eleştirel Düşünce Becerisi;
3 Tasarımın sorunlar ile ilişkisini kurma, tasarımda neyi, ne için ve kimin için yaptığımız farkında olma, soyutlama
4 Grafik Anlatım Becerisi; Uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek.
5 Mimari süreçlerle ilgili bilgileri elde edebilmek, değerlendirebilmek, kayıt edebilmek ve bunları uygulayabilmek.
6 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarım süreçlerinde uygulayabilmek.
7 Kavramsal tasarım düşüncesine bağlı olarak, biçim ve işlev ilişkisi konusunda farkındalık,
8 Eskize yatkınlık, çizim ve sunum tekniklerini gerçek tasarım problemleri ile ilişkilendirme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Konu ile ilgili seminer
2. Hafta Arazi gezisi, grupların oluşturulması, genel bir açıklama
3. Hafta Verilen konu ile ilgili araştırmaların yapılması, kent ölçeğinden başlayarak mimari ölçeğe inilmesi
4. Hafta Konu ile ilgili araştırmaların yapılması, kent ölçeğinden başlayarak mimari ölçeğe inilmesi
5. Hafta Ödev Teslim /Öğrenci Sunumları
6. Hafta Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması(1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar
7. Hafta Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması(1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar
8. Hafta Stüdyo kritikleri- eskiz ve çizimlerin geliştirilmesi-1/200 ölçeğe geçilmesi
9. Hafta Ara Jüri I
10. Hafta Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller
11. Hafta Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller
13. Hafta Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller
14. Hafta Finale hazırlık proje sunum teknikleri
15. Hafta Final Jüri
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Mimarlık bilgisi edinmek
2 Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak
3 Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek
4 Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek
5 Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak
6 Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek
7 Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek
8 Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak
9 Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek
10 Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4 4 4 4
PY3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4 4 4 4
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, Yapı Yayın: 85, YEM, İstanbul, 2004,
  • Ching, F.D.K., İç Mekan Tasarımı, Yapı Yayın: 95, YEM, İstanbul, 2004
  • Neufert, P., Neufert Architect’s Data, 2003.
  • Periyodik dergiler (Mimarlık, Yapı, Tasarım, XXI, Detail, Architectural Review, Architectural Record,
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER D Ara Jüri 30,00
Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER D Final 50,00
Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER D Stüdyo Uygulama ve Kritiklere Katılım 15,00
Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER D Portfolyo 5,00
Toplam 100,00
Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE A Ara Jüri 30,00
Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE A Final 55,00
Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE A Ödev 15,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 4 52
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 13 2 26
Araştırma 13 1,5 19,5
Diğer Faaliyetler 2 3 6
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 8 8
Ödev 1 4 4 16
Final 1 20,5 20,5
Uygulama 10 4 40
Sınıf İçi Etkinlik 2 8 16
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0