Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:19
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mimari Tasarım III | MMR301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 4 + 4 | 6,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Proje kritikleri; Verilen konu ile ilgili araştırma; Soru-cevap türü ve/veya eskiz sınavları |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ayşegül KAYA |
| Dersi Veren(ler) | Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Hande AKARCA (Güz), Öğr. Gör. Büşra Nur DEMİREL (Güz) |
| Dersin Amacı | Klasik ve karmaşık geometriler, antropometri, ergonomi, insan hareketleri, işlevsel ve mekansal eşikler, mekansal düzenlemeler ve dönüşümler, iç ve dış mekan ilişkileri gibi mekan tasarımının temelleri yoluyla insan faktörünün çeşitli tip ve ölçeklerdeki mekanlarla etkileşimini kurmayı amaçlamaktadır. Veri Organizasyonu, Düşünsel Organizasyon ve Mekansal Organizasyon konularında biliş ve farkındalık sağlamayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Biçimlerin ve mekanların düzenlenmesi, görsel özelliklerinin algılanması ve ifadesi, birbirine bağlılık ve ilişkiler; mekan tanımlayıcı ögeler ve eşik kavramı; bina ve şehir ölçeğinde yatay ve düşey dolaşım aksları ile merdiven ve rampa tasarımı; Arazi verilerinin ve kullanıcının gereksinimlerinin anlaşılması |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | İç mekan ve dış mekanla ilgili yaratıcılık, algı ve duyarlılıkları geliştirebilme |
| 2 | İnsan Davranışları; Fiziksel çevre ve insan etkileşimi ile ilgili temel bilgiye sahip olabilmek.Eleştirel Düşünce Becerisi; |
| 3 | Tasarımın sorunlar ile ilişkisini kurma, tasarımda neyi, ne için ve kimin için yaptığımız farkında olma, soyutlama |
| 4 | Grafik Anlatım Becerisi; Uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek. |
| 5 | Mimari süreçlerle ilgili bilgileri elde edebilmek, değerlendirebilmek, kayıt edebilmek ve bunları uygulayabilmek. |
| 6 | Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarım süreçlerinde uygulayabilmek. |
| 7 | Kavramsal tasarım düşüncesine bağlı olarak, biçim ve işlev ilişkisi konusunda farkındalık, |
| 8 | Eskize yatkınlık, çizim ve sunum tekniklerini gerçek tasarım problemleri ile ilişkilendirme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Konu ile ilgili seminer | |
| 2. Hafta | Arazi gezisi, grupların oluşturulması, genel bir açıklama | |
| 3. Hafta | Verilen konu ile ilgili araştırmaların yapılması, kent ölçeğinden başlayarak mimari ölçeğe inilmesi | |
| 4. Hafta | Konu ile ilgili araştırmaların yapılması, kent ölçeğinden başlayarak mimari ölçeğe inilmesi | |
| 5. Hafta | Ödev Teslim /Öğrenci Sunumları | |
| 6. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması(1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar | |
| 7. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması(1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar | |
| 8. Hafta | Stüdyo kritikleri- eskiz ve çizimlerin geliştirilmesi-1/200 ölçeğe geçilmesi | |
| 9. Hafta | Ara Jüri I | |
| 10. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller | |
| 11. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller | |
| 13. Hafta | Eskiz çalışmalarının yapılması, kritiklerin başlaması ( 1/ 200 , 1/500 ve 1/1000 ölçekli çalışmalar-modeller | |
| 14. Hafta | Finale hazırlık proje sunum teknikleri | |
| 15. Hafta | Final Jüri |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER | D | Ara Jüri | 30,00 |
| Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER | D | Final | 50,00 |
| Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER | D | Stüdyo Uygulama ve Kritiklere Katılım | 15,00 |
| Arş. Gör. Dilara GÖKÇEN ÜNER | D | Portfolyo | 5,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE | A | Ara Jüri | 30,00 |
| Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE | A | Final | 55,00 |
| Dr. Öğr. Üyesi Duygu GÖKÇE | A | Ödev | 15,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 4 | 52 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 13 | 2 | 26 |
| Araştırma | 13 | 1,5 | 19,5 | |
| Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 8 | 8 |
| Ödev 1 | 4 | 4 | 16 | |
| Final | 1 | 20,5 | 20,5 | |
| Uygulama | 10 | 4 | 40 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 2 | 8 | 16 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||