Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:20
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yapı Fiziği II | MMR208 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 1 + 2 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Örneklerle ders anlatımı, stüdyo uygulamaları ve kritikleri, soru, cevap |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. ALPER BİDECİ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Yeni ve farklı bir mimar nesli yetiştirmek ve sürdürülebilir bir yaşam için mimarlık bağlamında, iklime ve enerji bilincine dayalı bir tasarım tabanının ve iç çevre denetimi anlayışının oluşturulması temel hedeftir. Yapı fiziği ile ilgili ısısal konfor, nem ve ses konularında bilgi aktarmak amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında; fiziki ortam kavramı ve yapı fiziği öğeleri, günes düzenlemenin amacı ve kapsamı, ısının yayılma yolları, yapı kabuğunun ısı alısverisi ile ilgili önlemler, ısı-nem konusunda genel bilgi, yapı malzemelerinin ısı-nem geçirgenliği, yoğusma, genel önlemler, günısığı, mimari akustik, yapı akustiği ve hacim akustiğinin ilgi alanları, ses ve gürültü, sesin yayılması ve geçmesi, gürültü denetim ilkeleri konuları ile ilgili temel bilgiler verilecektir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 1) Çevresel sistemlerin tasarımında iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine sahip olma |
| 2 | 2) Bina kabuğuna ilişkin işlev, sorun ve çözümlerin algılanması yanısıra kabuk bileşenlerinin TS 825 e uygun tasarım, denetim esasları kazandırılmaktadır. |
| 3 | 3) Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini doğru bir şekilde uygulayabilme |
| 4 | 4) Çevresel sistemlerin tasarımında yalıtım konularının temel ilkelerini kullanabilme |
| 5 | 5) Yapı Fiziği Kurallarının ve prensiplerinin bilinciyle desteklenen enerji korunumlu binalar tasarlamak |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Su yalıtımı ve önemi | |
| 2. Hafta | Su yalıtımı tarihi | |
| 3. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 1: Doğada su ve iletimi, yapıda yoğuşma ve terleme, yapıda donma ve çözülme | |
| 4. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 1: Doğada su ve iletimi, yapıda yoğuşma ve terleme, yapıda donma ve çözülme | |
| 5. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 2: Temellerde su yalıtımının önemi, basınçsız suya karşı alınacak önlemler, basınçlı suya karşı alınacak önlemler | |
| 6. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 2: Temellerde su yalıtımının önemi, basınçsız suya karşı alınacak önlemler, basınçlı suya karşı alınacak önlemler | |
| 7. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 3: Su yalıtımı malzemeleri | |
| 8. Hafta | Vize Sınavı | |
| 9. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 3: Su yalıtımı malzemeleri | |
| 10. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 3: Su yalıtımı malzemeleri | |
| 11. Hafta | Yapıyı ilgilendiren su - nem etkileri ve yapı fiziği sorunları 3: Su yalıtımı malzemeleri | |
| 12. Hafta | Ses Yalıtımı | |
| 13. Hafta | Ses Yalıtımı | |
| 14. Hafta | Tesisat yalıtımı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 11 | 1,5 | 16,5 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
| Ödev 1 | 12 | 1 | 12 | |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||