Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:20
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yapı Bilgisi I | MMR205 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 1 + 2 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Özlem SALLI BİDECİ |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. ALPER BİDECİ (Güz) |
| Dersin Amacı | Mimarlık mesleği öğrenisi kapsamında olan Yapı Bilgisi derslerinin amacı, öğrencilerin yapı sistemi üzerine gerekli donanıma sahip olmaları, sistem seçimi ve sistem kurabilme becerisini kazanabilmeleridir. Yapı Bilgisi I dersi kapsamında, mimari tasarım çalışmalarına yardımcı olacak yeterlilikte temel bilgilerin verilmesi hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Yapı Bilgisi I dersi kapsamında, mimari tasarım çalışmalarına yardımcı olacak yeterlilikte temel bilgiler verilecektir. Mesleki iletişimde kullanılan yapı ile ilgili kavram ve terimlerin verilmesi yanında, öğrenci, mesleki uygulama alanları ve mimarlık – yapı mevzuatı, sınıflandırma ve kodlama sistemleri, bina-çevre-kullanıcı ilişkileri, yapıdan beklenen performans özellikleri konularında bilgilendirilecektir. apı alt sistemlerinden “taşıyıcı sistemler”, dersin ağırlıklı diğer kısmını oluşturmaktadır. Bu kapsamda, taşıyıcı sistemlerin tarihsel gelişimi, taşıyıcı sistem elemanları (kemer, tonoz, kubbe, kolon, kiriş, perde duvar) incelenecektir. Taşıyıcı sistemlerin temel prensipleri, geleneksel, gelişmiş geleneksel ve çağdaş taşıyıcı sistemler ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Genellikle inşaat mühendisliği kapsamındaki taşıyıcı sistem hesaplarına değinilmeyen bu derste, öğrencinin mimari çalışmalarında tasarladıkları binaların taşıyıcı sistem kararı verebilmesine baz oluşturacak temel bilgilerin verilmesine çalışılacaktır. Ayrıca bu konuda yürürlükteki standart ve yönetmeliklerde tanımlanan temel kurallara ilişkin bilgiler verilecektir. Görsel uygulama örnekleri ile desteklenen bu derste, öğrencilerin atölyede iki ve üç boyutlu modeller geliştirerek, binaların taşıyıcı sistemlerine yönelik bilgileri somutlaştırması sağlanacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bina-Çevre-Kullanıcı ilişkileri, yapıdan beklenen performans özellikleri hakkında bilgi sahibi olma, |
| 2 | Yapı sistemi ve alt sistemleri hakkında bilgi sahibi olma, sorunları tanıyabilme, analiz edebilme |
| 3 | Geleneksel taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri gelişim ve uygulama hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaya aktarabilme |
| 4 | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaya aktarabilme |
| 5 | Mesleki iletişimde kullanılan kavram ve terimler hakkında bilgi sahibi olma |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş + akreditasyon | |
| 2. Hafta | Temel Kavramlar: Yapı, Yapım ve Mimarlık Kavramları. Yapı elemanlarının tanımlanması. Bilgi kaynakları sınıflandırma ve kodlama sistemleri | |
| 3. Hafta | Kullanıcı - bina - çevre etkileşimi; dış çevre koşulları: (Zemin özellikleri; topografya; bitki örtüsü; güneş radyasyonu, gün ışığı, yağış durumu ve drenaj; rüzgar; ses (gürültü) ve manzara; imar durumu) / Uygulama: Yapı Sistemi Analizi: vaziyet planı | |
| 4. Hafta | Kullanıcı - bina - çevre etkileşimi; dış çevre koşulları: (Zemin özellikleri; topografya; bitki örtüsü; güneş radyasyonu, gün ışığı, yağış durumu ve drenaj; rüzgar; ses (gürültü) ve manzara; imar durumu) / Uygulama: Yapı Sistemi Analizi: Taşıyıcı, Duvar, Döşeme Sistemler | |
| 5. Hafta | Taşıyıcı Sistemlerin Tarihsel Gelişimi / Uygulama: Yapı Sistemi Analizi: Merdiven, Çatı Sistemleri | |
| 6. Hafta | Geleneksel Taşıyıcı Sistemler: Yığma Sistemler, Yığma Sistemlerde Duvar ve Döşeme Oluşturma Prensipleri, Deprem Yönetmeliğinde Yığma Sistemlere İlişkin Temel Kurallar / Uygulama: Fotoğraf (ödev üzerinde tartışma) | |
| 7. Hafta | Yıl içi sınavı | |
| 8. Hafta | Geleneksel Taşıyıcı Sistemler: Yığma Sistemler, Yığma Sistemlerde Duvar ve Döşeme Oluşturma Prensipleri, Deprem Yönetmeliğinde Yığma Sistemlere İlişkin Temel Kurallar / Uygulama: Geleneksel taşıyıcı sistemler (Yığma planı çizimi) | |
| 9. Hafta | Gelişmiş Geleneksel Taşıyıcı Sistemler: Çerçeve Sistemler, Çerçeve Sistemlerde Duvar ve Döşeme Oluşturma Prensipleri, Deprem Yönetmeliğinde Çerçeve Sistemlere İlişkin Temel Kurallar / Uygulama: Geleneksel taşıyıcı sistemler (Yığma maketi) | |
| 10. Hafta | Gelişmiş Geleneksel Taşıyıcı Sistemler: Çerçeve Sistemler, Çerçeve Sistemlerde Duvar ve Döşeme Oluşturma Prensipleri, Deprem Yönetmeliğinde Çerçeve Sistemlere İlişkin Temel Kurallar / Uygulama: Gelişmiş Geleneksel Taşıyıcı Sistemler (İskelet planı çizimi) | |
| 11. Hafta | Gelişmiş Geleneksel Taşıyıcı Sistemler: Çerçeve Sistemler, Çerçeve Sistemlerde Duvar ve Döşeme Oluşturma Prensipleri, Deprem Yönetmeliğinde Çerçeve Sistemlere İlişkin Temel Kurallar / Uygulama: Gelişmiş Geleneksel Taşıyıcı Sistemler (İskelet maketi) | |
| 12. Hafta | Çağdaş Taşıyıcı Sistemler ve Çağdaş Çatı Sistemleri / Uygulama: Çağdaş sistemler (örnekler üzerinden tartışma) | |
| 13. Hafta | Çağdaş Taşıyıcı Sistemler ve Çağdaş Çatı Sistemleri / Uygulama: Çağdaş sistemler (örnekler üzerinden tartışma) | |
| 14. Hafta | Çağdaş Taşıyıcı Sistemler ve Çağdaş Çatı Sistemleri / Uygulama: Çağdaş sistemler (maket) | |
| 15. Hafta | Yıl sonu sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Prof. Dr. ALPER BİDECİ | Vize | 25,00 | |
| Prof. Dr. ALPER BİDECİ | Ödev | 25,00 | |
| Prof. Dr. ALPER BİDECİ | Final | 50,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Ödev 1 | 2 | 3 | 6 | |
| Ödev 2 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Final | 1 | 4 | 4 | |
| Uygulama | 2 | 3 | 6 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||