Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:19
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yapı Elemanları | MMR105 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 1 + 2 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Uygulama – Stüdyo Çalışması: Verilen ölçüt ve sınırlara göre her bir yapı elemanı ve bileşeninin analizi, tasarımı ve bütünlenmesi. |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ercan ÖZGAN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Ercan ÖZGAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğrenciye, öncelikli ölçütler ile yapı elemanı sistemleri tasarlama ve yapısal tasarım becerisinin gerekli tasarım düzeylerinde teknik bilginin entegrasyonuna temel teşkil edecek biçimde kazandırılmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Yapı elemanlarının analizi, tasarımı ve bütünlenmesi: dış duvar sistemleri (atmosfer ve toprakla ilişkili duvarlar), pencere ve kapı sistemleri, döşeme sistemleri (zemine oturan, normal ve altı açık döşemeler, asma tavanlar, yükseltilmiş döşemeler), düşey sirkülasyon sistemleri (rampa ve merdiven), çatı sistemleri (düz ve eğimli çatılar), iç bölme sistemleri (sabit ve hareketli iç duvarlar). Yapısal tasarım ile ilgili gereksinimler, ölçütler, olanaklar çerçevesinde yapı elemanı sistemlerinin tasarımı. Yapı elemanları sistemlerinin, bütüncül bakış açısı doğrultusunda birbirleri ile bütünlenmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yapısal tanımların, kavramların, yapıların sınıflandırılmasının öğrenilmesi |
| 2 | Farklı yapı türlerinin zemininden başlayarak temel, duvar, döşeme, merdiven vb. yapı elemanlarının ve detaylarının öğrenilmesi |
| 3 | Farklı yapı türlerinin kaba yapımdan ince yapım aşamasına kadar yer alan bileşenlerini kurgulayabilme becerisini kazanmak |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanımlar, zemin türleri, zemin inceleme yöntemleri, yapının zemine uygulanması, temellerin sınıflandırılması, yüzeysel temeller | |
| 2. Hafta | Derin temeller + uygulama / Deep foundations + application | |
| 3. Hafta | Temellerde yalıtım, drenaj + uygulama | |
| 4. Hafta | Duvarlar: tanım, sınıflama, taş ve toprak (kerpiç, tuğla) duvarlar | |
| 5. Hafta | Ahşap, beton, cam, alçı, plastik, metal ve karma ürünlü duvarlar | |
| 6. Hafta | Samples about classification of walls + application, wall openings, arches, vaults, domes, Floors: definition, classification, soil floors | |
| 7. Hafta | 1st Mid-term examination | |
| 8. Hafta | Beton döşemeler + uygulama, gazbeton, ahşap, çelik ve karma ürünlü döşemeler + uygulama | |
| 9. Hafta | Döşeme sınıflamasına ilişkin örnekler, döşeme kaplamaları + uygulama, Merdivenler: tanım, sınıflama | |
| 10. Hafta | Merdiven yapım sistemleri: oturtma, konsol, kirişli + uygulama | |
| 11. Hafta | Yapı Fuarına gezi, Merdiven yapım sistemleri: payaslı + uygulama | |
| 12. Hafta | Merdiven kaplamaları, korkuluk ve küpeşte + uygulama, Yürüyen merdiven, rampa ve asansör, merdiven dengelemesi + uygulama | |
| 13. Hafta | Uygulanma | |
| 14. Hafta | Seminer | |
| 15. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Ercan ÖZGAN | Vize | 40,00 | |
| Prof. Dr. Ercan ÖZGAN | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 5 | 5 |
| Ödev 1 | 2 | 1 | 2 | |
| Final | 1 | 5 | 5 | |
| Uygulama | 5 | 4,5 | 22,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||