Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Temel Tasarım I MMR101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 4 + 4 6,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Örneklerle ders anlatımı • Günlük stüdyo uygulamaları • Ekip projeleri • Verilen konu ile ilgili araştırma ve tasarım geliştirilmesi • Soru-cevap türü ve/veya eskiz sınavları
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ (Güz)
Dersin Amacı Tasarım sürecinde kullanılacak temel tasarım prensiplerini öğretmek, yaratıcı yeteneği arttırmak amacıyla temel tasarım ilkelerini göstermek ve bunları uygulamalarda kullanabilmek için gerekli beceriyi kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Tasarım ilke ve elemanları, görsel sanatlarda görsel iletişim ve algı, şekil-zemin bağıntısı, mekân, form ve geometri, mimarlıkta mekân, tasarım elemanları (çizgi, yön, ölçü, doku, biçim, renk, değer) ve tasarım ilkeleri (uyum, zıtlık, koram, birlik, egemenlik, denge) konulu çalışmalar, iki ve üç boyutlu kompozisyonlarda algılama/kavrama.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Mimari tasarımla ilgili temel öğe ve ilkelerin öğrenilmesi
2 Mekân kavramı ve organizasyonu konusunda temel bilgilerin öğrenilmesi
3 Tasarım becerisinin gelişmesi
4 Mimaride soyutlama becerisinin geliştirilmesi
5 Görsel algılama ve ifadenin geliştirilmesi
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Tasar öğe ve ilkelerini tanıtma
2. Hafta iki boyutlu tasarım bileşenleri nokta, çizgi, yüzey , yön, biçim üzerine sunum ve tartışma
3. Hafta Tasar ögeleri (ölçü,aralık,doku) üzerine sunum, tartışma
4. Hafta Tasar ögeleri (tekrar-uygunluk-karşıtlık,koram,egemenlik) üzerine sunum
5. Hafta Tasar ögeleri (denge) üzerine sunum, tartışma
6. Hafta Gestalt teoremi ve altın oran üzerine sunum,tartışma
7. Hafta Tasar ögeleri (renk-değer - ton) üzerine sunum, tartışma
8. Hafta Tasar ögeleri (ışık-gölge-saydamlık) üzerine sunum, tartışma
9. Hafta Vize
10. Hafta Şekil-zemin ilişkisi üzerine sunum ve tartışma.
11. Hafta Form-geometri konularının işlenmesi ve Üçboyutlu form yaratma uygulaması
12. Hafta iki boyutdan 3 boyuta geçiş-yüzey dokusu
13. Hafta Boşluk-düzlem-kütle cisim kavramlarının 3 boyut tasarım bileşenlerinin tartışılması
14. Hafta Final Jüri Kritik
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Mimarlık bilgisi edinmek
2 Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak
3 Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek
4 Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek
5 Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak
6 Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek
7 Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek
8 Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak
9 Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek
10 Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 4 4 4 4 4
PY2 4 4 4 4 4
PY3 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4 4
PY9 4 4 4 4 4
PY10 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, Yapı Yayın: 85, YEM, İstanbul, 2004,
  • Güngör, H.İ., Görsel Sanatlar ve Mimarlık İçin Temel Tasar, Esen Ofset, İstanbul, 2005,
  • Çınar K., Temel Tasar, Selçuk Üniversitesi Müh. Mim. Fakültesi Ders Notları Yayın No: 30, Konya 1999
  • Denel B., Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fak. Basım İşliği, Ankara 1981
  • Lauer A. D., Design Basics, Capital City Press, Vermont, 1979
  • Denel B., A Method for Basic Design, METU, Ankara 1979
  • Civcir E., Temel Tasarım ve tasarım ilkeleri, Ankara 2015
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ A Vize 20,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ A Ödev 20,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ A sınıf içi uygulama 20,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ A Final 40,00
Toplam 100,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ B Vize 20,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ B Ödev 20,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ B sınıf içi uygulama 20,00
Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ B Final 40,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 6 78
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 4 11,3 45,2
Araştırma 13 1,8 23,4
Diğer Faaliyetler 9 2,5 22,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 2 1 1 1
Ödev 1 4 2 8
Ödev 2 2 6 12
Kısa Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 1 1
Final 1 1 1
Uygulama 1 1 1
Uygulama DS 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 4 2 8
Toplam İş Yükü 204,1
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0