Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:20
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel Tasarım I | MMR101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 4 + 4 | 6,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Örneklerle ders anlatımı • Günlük stüdyo uygulamaları • Ekip projeleri • Verilen konu ile ilgili araştırma ve tasarım geliştirilmesi • Soru-cevap türü ve/veya eskiz sınavları |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ (Güz) |
| Dersin Amacı | Tasarım sürecinde kullanılacak temel tasarım prensiplerini öğretmek, yaratıcı yeteneği arttırmak amacıyla temel tasarım ilkelerini göstermek ve bunları uygulamalarda kullanabilmek için gerekli beceriyi kazandırılması hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Tasarım ilke ve elemanları, görsel sanatlarda görsel iletişim ve algı, şekil-zemin bağıntısı, mekân, form ve geometri, mimarlıkta mekân, tasarım elemanları (çizgi, yön, ölçü, doku, biçim, renk, değer) ve tasarım ilkeleri (uyum, zıtlık, koram, birlik, egemenlik, denge) konulu çalışmalar, iki ve üç boyutlu kompozisyonlarda algılama/kavrama. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Mimari tasarımla ilgili temel öğe ve ilkelerin öğrenilmesi |
| 2 | Mekân kavramı ve organizasyonu konusunda temel bilgilerin öğrenilmesi |
| 3 | Tasarım becerisinin gelişmesi |
| 4 | Mimaride soyutlama becerisinin geliştirilmesi |
| 5 | Görsel algılama ve ifadenin geliştirilmesi |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel Tasar öğe ve ilkelerini tanıtma | |
| 2. Hafta | iki boyutlu tasarım bileşenleri nokta, çizgi, yüzey , yön, biçim üzerine sunum ve tartışma | |
| 3. Hafta | Tasar ögeleri (ölçü,aralık,doku) üzerine sunum, tartışma | |
| 4. Hafta | Tasar ögeleri (tekrar-uygunluk-karşıtlık,koram,egemenlik) üzerine sunum | |
| 5. Hafta | Tasar ögeleri (denge) üzerine sunum, tartışma | |
| 6. Hafta | Gestalt teoremi ve altın oran üzerine sunum,tartışma | |
| 7. Hafta | Tasar ögeleri (renk-değer - ton) üzerine sunum, tartışma | |
| 8. Hafta | Tasar ögeleri (ışık-gölge-saydamlık) üzerine sunum, tartışma | |
| 9. Hafta | Vize | |
| 10. Hafta | Şekil-zemin ilişkisi üzerine sunum ve tartışma. | |
| 11. Hafta | Form-geometri konularının işlenmesi ve Üçboyutlu form yaratma uygulaması | |
| 12. Hafta | iki boyutdan 3 boyuta geçiş-yüzey dokusu | |
| 13. Hafta | Boşluk-düzlem-kütle cisim kavramlarının 3 boyut tasarım bileşenlerinin tartışılması | |
| 14. Hafta | Final Jüri Kritik |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Mimarlık bilgisi edinmek | ✔ | |||||
| 2 | Toplumsal ve çevresel sorunlara duyarlı, sürdürülebilir tasarımlar için bilimsel ve teknolojik açıdan bilgi toplamak | ✔ | |||||
| 3 | Mimarlık alanında bilimsel araştırma yapabilme, eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 4 | Mesleki uygulamalarda paydaşlarla birlikte çalışabilmek | ✔ | |||||
| 5 | Fiziksel çevre ve insan davranışları bağlamında ihtiyaçları ve kültürel farklılıkları tanımak | ✔ | |||||
| 6 | Disiplinlerarası etkileşim gerektiren araştırma takımlarında etkinlik göstermek | ✔ | |||||
| 7 | Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek | ✔ | |||||
| 8 | Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için grafik teknikleri ve akıcı İngilizce kullanmak | ✔ | |||||
| 9 | Mesleki alanda bağımsız ve eleştirel düşünmek | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş teknolojiyi kullanarak mimari sorunlara yönelik özgün, yaratıcı çözümler üretmek | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | A | Vize | 20,00 |
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | A | Ödev | 20,00 |
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | A | sınıf içi uygulama | 20,00 |
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | A | Final | 40,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | B | Vize | 20,00 |
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | B | Ödev | 20,00 |
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | B | sınıf içi uygulama | 20,00 |
| Öğr. Gör. Miray Dizem YILMAZ | B | Final | 40,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 6 | 78 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 4 | 11,3 | 45,2 |
| Araştırma | 13 | 1,8 | 23,4 | |
| Diğer Faaliyetler | 9 | 2,5 | 22,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Ödev 1 | 4 | 2 | 8 | |
| Ödev 2 | 2 | 6 | 12 | |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Kısa Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama DS | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 4 | 2 | 8 | |
| Toplam İş Yükü | 204,1 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||