Rapor Tarihi: 22.12.2025 15:56
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yaşlanma Biyolojisi | BIO556 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin gerek organizmanın gerekse hücre yaşlanmasının fizyolojik sistemlerde yarattığı değişikler, ilgili teoriler ve mekanizmaları hakkında bilgi edilmesini ve anlamasını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Yaşlanma çalışmalarının evrimsel teorileri, Yaşlanma çalışmalarında model organizmalar, Tür içi ve türler arası metabolik hız ve yaşam ömrü, Hücresel Yaşlanma, Harabiyet ve Tamiri, Yaşlanmayı etkileyen sinyal sistemleri, Yaşlanmaya Bağlı Vücuttaki Sistemik Değişikler, Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Bağ Doku ve İskelet Sistemi, Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Kardiyovasküler Sistem , Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Endokrin Sistem , Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Sinir Sistemi , Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Solunum Sistemi, Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Üriner Sistem, Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Gastrointestinal Sistem, Besin Kısıtlaması ve Yaşlanma |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yaşlanma çalışmalarının evrimsel teorilerini tanımlayabilir. |
| 2 | Tür içi ve türler arası metabolik hız ve ömür uzunluğu farklılıkları bilir. |
| 3 | Faklı çevresel stres kaynakları kullanılarak yaşlanma hızının saptanmasını açıklayabilir. |
| 4 | Yaşlanma ve fizyolojik sistemler arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
| 5 | Yaşlanmanın fizyolojik sistemler ve hastalıklar üzerindeki etkisi konusunda bilgi sahibidir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Yaşlanma çalışmalarının evrimsel teorileri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Yaşlanma çalışmalarında model organizmalar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Tür içi ve türler arası metabolik hız ve yaşam ömrü | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Hücresel Yaşlanma, Harabiyet ve Tamiri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Yaşlanmayı etkileyen sinyal sistemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Vücuttaki Sistemik Değişikler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Bağ Doku ve İskelet Sistemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Kardiyovasküler Sistem / Ara Sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Endokrin Sistem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Sinir Sistemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Solunum Sistemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Üriner Sistem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Yaşlanmaya Bağlı Hastalıklar; Gastrointestinal Sistem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Besin Kısıtlaması ve Yaşlanma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir. | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır. | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY14 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY16 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY17 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
| Görüşme | 14 | 1 | 14 | |
| Sunum (Hazırlık) | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 4 | 4 | |
| Ödev 2 | 1 | 1,25 | 1,25 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 191,25 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||