Rapor Tarihi: 22.12.2025 17:34
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yapay Membranlar, Liposomlar ve Biyolojik Bilimlerdeki Uygulamaları | BIO555 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Gülgün ÇAKMAK ARSLAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin yapay membranların yapı ve işlevleri, çeşitleri, fizikokimyasal özellikleri, hazırlama yöntemleri, tıp ve biyolojideki uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Yapay membranların yapı ve özellikleri, Yapay membran çeşitleri, Yapay membran hazırlama metodları, Yapay membranların fizikokimyasal özellikleri (faz geçişi, akışkanlık, dinamik, geçirgenlik), Yapay membranların osmotik özellikleri ve kararlılıkları, İlaç kapsulleme yöntemleri, Model membranların temel bilim araştırmalarında uygulamaları, Model membranların tıpta uygulamaları, Model membranların terapi uygulamaları, ilaç salınım metodları, İlaç-membran etkileşimlerinde model membranların uygulamaları ve incelemede kullanılan yöntemler |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yapay membranların yapı ve özelliklerini anlamak ve yapay membran çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 2 | Yapay membran hazırlama metodlarını öğrenmek. |
| 3 | Yapay membranların faz geçişi, akışkanlığı, dinamiği, geçirgenliği, osmotik özellikleri ve liposom yapısının kararlılığı hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 4 | Liposom içine ilaç kapsülleme yöntemlerini öğrenmek. |
| 5 | Liposomların tıp ve biyolojideki uygulamalarını, liposomal terapi ve uygulamalarını anlamak. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Yapay membranların yapı ve özellikleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Yapay membran çeşitleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Yapay membran hazırlama metodları | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Yapay membranların fizikokimyasal özellikleri: faz geçişi, akışkanlık, | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Yapay membranların fizikokimyasal özellikleri: dinamik, geçirgenlik | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Yapay membranların osmotik özellikleri ve kararlılıkları | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | İlaç kapsulleme yöntemleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Model membranların temel bilim araştırmalarında uygulamaları | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Ara Sınav | |
| 10. Hafta | Model membranların tıpta uygulamaları | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Model membranların terapi uygulamaları, ilaç salınım metodları | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | İlaç-membran etkileşimlerinde model membranların uygulamaları ve incelemede kullanılan yöntemler | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Konu hakkında bilimsel yayın sunumu ve tartışma | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Konu hakkında bilimsel yayın sunumu ve tartışma | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir. | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır. | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 |
| PY4 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 |
| PY10 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
| PY16 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
| PY17 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
| Ödev 1 | 1 | 50 | 50 | |
| Ödev 2 | 1 | 50 | 50 | |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Uygulama DS | 1 | 42 | 42 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||