Rapor Tarihi: 22.12.2025 19:29
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Deney Hayvanlarında Cerrahi Yöntemler | BIO522 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 2 | 4,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin deney hayvanlarında temel cerrahi tekniklerini hakkında uygulamalı olarak genel bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Laboratuvar tanıtımı ve hayvan laboratuvarında bulunması gerekli fiziksel şartlar, hayvan kafesleri, barındırma ve bakım, Deney hayvanları ırkları, hayvan üretimi, hayvan refahı, Preoperatif ve postoperatif hazırlık, Cerrahi aletlerin kullanımı, Anestezi ve ötenazi teknikleri, temel dikiş teknikleri, deney gruplarında işaretleme yöntemleri, Deney hayvanları anatomisi ve histolojisi, Deney hayvanları fizyolojisi, Deney hayvanlarında etik kavramlar ve hayvan çalışmalarına alternatif yöntemler, Deneysel çalışmaların planlanması, Hayvan hastalıkları, karantina, iç ve dış parazitler, laboratuvar güvenliği,Deney hayvanlarında otopsi , Laboratuvar hayvanlarında ülkemizdeki ve dünyadaki yasal düzenlemeler, Deney hayvanları biyokimyası, Etik kurullar ve etik kurul başvuru formunun doldurulması |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Deney hayvanlarının genel özelliklerini öğrenilir. |
| 2 | Deney hayvanları ile çalışma şekillerini ve etik kuralları öğrenilir. |
| 3 | Madde verme ve enjeksiyon tekniklerini uygulamalı olarak bilir. |
| 4 | Deney hayvanlarında temel cerrahi teknikleri uygulamalı olarak çalışır. |
| 5 | Deneysel modellerin oluşturma ve uygulamalı olarak gerçekleştirmesi öğrenilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Laboratuvar tanıtımı ve hayvan laboratuvarında bulunması gerekli fiziksel şartlar, hayvan kafesleri, barındırma ve bakım (T) Deney hayvanları laboratuvarının işleyişi, hayvan kafeslerinin tipleri, kafesten hayvan çıkartma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Deney hayvanları ırkları, hayvan üretimi, hayvan refahı (T) Laboratuvar hayvanları tutuş teknikleri (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Preoperatif ve postoperatif hazırlık, Cerrahi aletlerin kullanımı (T) Laboratuvar hayvanları tutuş teknikleri (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | Anestezi ve ötenazi teknikleri, temel dikiş teknikleri, deney gruplarında işaretleme yöntemleri (T) Enjeksiyon teknikleri (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 5. Hafta | Deney hayvanları anatomisi ve histolojisi (T) Sıçanda anestezi uygulaması ve dikiş atma (P) | |
| 6. Hafta | Deney hayvanları fizyolojisi (T) Diyabet Çalışması İçin Deneysel Modeller (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 7. Hafta | Deney hayvanlarında etik kavramlar ve hayvan çalışmalarına alternatif yöntemler (T) Sıçandan kan alma teknikleri, kalpten kan alma tekniği ve trakeostomi (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 8. Hafta | Deneysel çalışmaların planlanması (T) İn vivo doku perfüzyonu (P) / Ara Sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Hayvan hastalıkları, karantina, iç ve dış parazitler, laboratuvar güvenliği (T) Ratta in vivo olarak kan basıncının ölçülmesi (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Deney hayvanlarında otopsi (T). Otopsi yapma (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Laboratuvar hayvanlarında ülkemizdeki ve dünyadaki yasal düzenlemeler (T) Hipertansiyon modelleri (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 12. Hafta | Deney hayvanları biyokimyası (T) Overektomi (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Etik kurullar ve etik kurul başvuru formunun doldurulması (T) Sıçanda eustrus döneminin saptanması, testis biyopsisi ve sperm toplama, in vivo sperm toplama (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Ödev sunumları (T) Ratta fizyolojik verilerin kaydı: Miyokardiyal iskemi ve reperfüzyon hasarı, EKG kaydı (P) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir. | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır. | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY15 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY16 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY17 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 3 | 42 | |
| Görüşme | 4 | 1 | 4 | |
| Sunum (Hazırlık) | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||