Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyolojik Membranların Moleküler Yapısı ve Fonksiyonları BIO520 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Gülgün ÇAKMAK ARSLAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin biyolojik membranların moleküler yapısı, kompozisyonu, fonkiyonları ve fizikokimyasal özellikleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Biyolojik membranların genel tanıtımı, Membran lipitlerii Membran proteinleri, Membran karbonhidratları ve sitoiskelet bileşikler, Biyolojik membranların işlevleri (proton pompasının önemi, fotosentetik membranlar, mitokondrial membranlar), Membran reseptörleri, Membrandan madde taşınması (difüzyon, ozmoz), Biyolojik membranların fizikokimyasal özellikleri: faz geçişi, akışkanlık, Biyolojik membranların fizikokimyasal özellikleri: dinamik, geçirgenlik, Membran izolasyon yöntemleri, Biyolojik membran çalışmalarında kullanılan biyofiziksel teknikler,
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Biyolojik membranların moleküler yapısını anlamak.
2 Biyolojik membranları oluşturan molekülleri öğrenebilmek.
3 Biyolojik membranların fonksiyonlarını anlamak.
4 Membrandan madde taşınması hakkında bilgi sahibi olabilmek.
5 Biyolojik membranların fizikokimyasal özelliklerini öğrenebilmek.
6 Membran izolasyon yöntemlerini öğrenebilmek.
7 Biyolojik membran çalışmalarında kullanılan biyofiziksel teknikleri anlayabilmek.
8 Konuyla ilgili güncel yayınları takip edebilmek ve değerlendirebilmek.
9 Biyolojik membranlar hakkında elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı aktarabilmek.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Biyolojik membranların genel tanıtımı Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Membran lipitleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Membran proteinleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Membran karbonhidratları ve sitoiskelet bileşikler Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Biyolojik membranların işlevleri (proton pompasının önemi, fotosentetik membranlar, mitokondrial membranlar) Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Membran reseptörleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Membrandan madde taşınması (difüzyon, ozmoz) Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Biyolojik membranların fizikokimyasal özellikleri: faz geçişi, akışkanlık Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Biyolojik membranların fizikokimyasal özellikleri: dinamik, geçirgenlik Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Membran izolasyon yöntemleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Biyolojik membran çalışmalarında kullanılan biyofiziksel teknikler Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Konu hakkında bilimsel yayın sunumu ve tartışma Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Konu hakkında bilimsel yayın sunumu ve tartışma Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir.
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY2 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY3 2 2 3 3 3 5 5 4 4
PY4 2 2 2 2 2 5 5 5 5
PY5 2 2 2 2 2 5 5 5 3
PY6 2 2 2 2 2 4 4 4 4
PY7 1 1 1 1 3 3 3 4 4
PY8 1 1 1 1 1 2 2 2 5
PY9 1 1 1 1 3 3 2 2 4
PY11 1 1 1 1 2 2 2 2 2
PY12 2 2 2 2 2 3 3 3 4
PY13 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY14 1 1 1 1 1 2 2 5 1
PY15 2 2 2 2 2 2 2 3 4
PY16 2 2 2 2 2 3 4 4 4
PY17 2 2 2 2 2 4 4 5 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yeagle, P. 2000. The Structure of Biological Membranes, CRC Press LCL.
  • Petty, H., L. 1993. Molecular Biology of Membranes (Structure and Function), Plenum Press, New York.
  • Stillwell, W. 2013. An Introduction to Biological Membrane:From Bilayers to Rafts, Elsevier.
  • Heinburg, T. 2007. Thermal Biophysics of Membrane, Wiley-VCH, Weinheim.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 56 56
Ödev 2 1 56 56
Final 1 2 2
Uygulama DS 1 46 46
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0