Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyolojik Bilimlerde Kullanılan Spektroskopik Yöntemler BIO519 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Gülgün ÇAKMAK ARSLAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin tıp ve biyolojide kullanılan spektroskopik teknikleri ve bu tekniklerin biyolojideki uygulamalarını anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Spektroskopide temel kavramlar ve prensipler, Ultraviyole (uv) ve görünür bölge spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, İnfrared spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, Raman spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, Florasans spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, Elektron Spin Rezonans (ESR) spektroskopisi ve biyolojik uygulamalarıX Işını, Kristallografisi ve biyolojik uygulamaları, Dairesel Dikroizm Spektroskopisi, Atomik Absorbsiyon Spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, Kütle Spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları, Diferansiyel Taramalı Kalorimetri (DSC) ve biyolojik uygulamaları
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Spektroskopinin temel ilkelerini kavrayabilmek.
2 Tıp ve biyolojide kullanılan çeşitli spektroskopik teknikleri (uv, infrared, raman, NMR vb.) anlayabilmek.
3 Bilimsel bir araştırmada doğru spektroskopik metodu seçebilme ve açıklayabilmek.
4 Spektroskopi hakkında elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı aktarabilmek.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Spektroskopide temel kavramlar ve prensipler Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Ultraviyole (uv) ve görünür bölge spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta İnfrared spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Raman spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Florasans spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Elektron Spin Rezonans (ESR) spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta X Işını Kristallografisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Dairesel Dikroizm Spektroskopisi, Atomik Absorbsiyon Spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Kütle Spektroskopisi ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Diferansiyel Taramalı Kalorimetri (DSC) ve biyolojik uygulamaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Konu hakkında bilimsel yayın sunumu ve tartışma Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Konu hakkında bilimsel yayın sunumu ve tartışma Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir.
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 3 4 4
PY2 2 3 5 55
PY3 5 5 5 5
PY4 4 4 4 4
PY5 2 2 2 2
PY6 2 2 2 3
PY7 2 3 3 4
PY8 5 5 5 5
PY9 1 1 5 2
PY10 3 4 5 5
PY11 2 2 2 2
PY12 4 4 4 4
PY13 3 3 3 3
PY14 2 2 2 2
PY15 1 1 1 3
PY16 2 3 5 4
PY17 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Campell, Iain D. 1984. Biological Spectroscopy, Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc., California
  • Freifelder D.1982. Physical Biochemistry, Applications in Biochemistry and Molecular Biology, W. H. Freeman and Compny, New York.
  • Gordon G. Hammes. 2005. Spectroscopy fort the Biological Sciences, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
  • Yıldız, A., Genç, Ö., Bektaş, S. (1997) "Enstrümental Analiz Yöntemleri", 2. bs., Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Aletli Analiz, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, Eylül 2010.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 56 56
Ödev 2 1 56 56
Final 1 2 2
Uygulama DS 1 46 46
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0