Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Balık Biyolojisi Çalışmalarında Kullanılan Yaygın Yöntemler BIO515 Türkçe Zorunlu 2 + 2 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU (Güz)
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrenciyi, Balık örneklerinin toplanmasına hazırlık. Balık yakalamada kullanılan araçlar. Balıklarda metrik ölçümler ve meristik sayımlar, yaş belirlemesinde kullanılan yapılar ve bunların yaş okumaya hazırlanması. Balıklarda cinsiyet belirlenmesi ve gonad olgunluk evreleri. Balıkların müze materyali haline getirilmesi için uygulanan saklama teknikleri hakkında bilgi sahibi yapmaktır.
Dersin İçeriği Balıkçılık Biyolojisinin önemi, Yapılacak çalışmanın planlaması, Harita bilgisi ve koordinat sistemi, Balıkçılık biyolojisi çalışmalarında kullanılan avcılık aletleri, Balıklarda yapılacak ölçüm ve sayımlar, Balıklarda Yaş , Balıklarda Üreme 1, Balıklarda Üreme 2, Balıklarda Üreme 3, Balıklarda Büyüme 1, Balıklarda Büyüme 2, Balıklarda Büyüme 3, Balıkların müze materyali olarak saklama teknikleri, Balıkların müze materyali olarak saklama teknikleri,
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dersi tamamladıktan sonra öğrenci: Balıkçılık Biyolojinin ana fikrini, Balıkçılık Biyolojisi çalışmalarına başlamadan önce yapması gerekenleri, Balıklarda Büyüme Biyolojisi, Balıklarda Üreme Biyolojisi, Balıklarda yaş tayini, Balıkçılık Biyolojisinde kullanılan avcılık araç ve gereçleri, Harita okuma ve koordinat sistemi Hakkında bilgi sahibi olacaktır. Balıkçılık Biyolojisi konusunda çalışma yaparken karşılaşabilecekleri problemleri çözebilme becerisine sahip olacaktır. Balıklardan metrik ölçüm ve meristik sayımları doğru yapabilme, Balıklardan yaş tayini yapabilme , Örnekleme yaptığı noktayı haritadan okuyabilme, Ders kapsamında kazandığı bilgi ve beceriyi gerek çalışma ortamında gerekse arazi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanabilme yetkinliklerine sahip olacaktır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Balıkçılık Biyolojisinin önemi
2. Hafta Yapılacak çalışmanın planlaması
3. Hafta Harita bilgisi ve koordinat sistemi
4. Hafta Balıkçılık biyolojisi çalışmalarında kullanılan avcılık aletleri
5. Hafta Balıklarda yapılacak ölçüm ve sayımlar
6. Hafta Balıklarda Yaş
7. Hafta Balıklarda Üreme 1
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Balıklarda Üreme 2
10. Hafta Balıklarda Üreme 3
11. Hafta Balıklarda Büyüme 1
12. Hafta Balıklarda Büyüme 2
13. Hafta Balıklarda Büyüme 3
14. Hafta Balıkların müze materyali olarak saklama teknikleri
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir.
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 5
PY2 5
PY3 5
PY4 5
PY6 4
PY7 4
PY8 3
PY9 3
PY10 5
PY11 3
PY12 4
PY13 4
PY14 3
PY15 4
PY16 5
PY17 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Karataş, M. (2008). Balık Biyolojisi Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Çelikkale, M. S. Balık Biyolojisi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon 1991. 387s.
  • Hart P. ve Reynolds D.J.. 2002. Handbook of Fish Biology and Fisheries, Blackwell Publishing.
  • Geldiay, R. & S. Balık. 2007. Türkiye Tatlısu Balıkları. Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları, 46, (5. Baskı), Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 532 pp.
  • Fish collection methods and standards ver 4.0 http://www.ilmb.gov.bc.ca/risc/pubs/aquatic/fishcol/assets/fishml04.pdf
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 50 50
Ödev 2 1 50 50
Final 1 2 2
Uygulama DS 1 45,25 45,25
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 191,25
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0