Rapor Tarihi: 22.12.2025 19:29
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Balarısı Taksonomisi Çalışmalarında Kullanılan Prensip ve Metodlar | BIO514 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Münir UÇAK |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Münir UÇAK (Güz) |
| Dersin Amacı | Bal arısı taksonomisi üzerine çalışmalar yapanlar için anayasa niteliğindeki uluslararası taksonomi kurallarını, taksonomik karakter analizlerini ve makale hazırlama teknik ve tecrübelerini kazandırmaktır |
| Dersin İçeriği | Bal arısının sistematiğinin kıtalara göre değerlendirilmesi Bal arısı ve diğer canlı gruplarında çeşitliliğe neden olan biyotik ve abiyotik faktörler Sistematik, Taksonomi nedir? Tarihçe. Sistematik kategoriler, Temel kavram ve tanımlar (Tür, Alttür, Populasyon, İkiz Tür vd) Tip kavramları (holotip, paratip, neotip, topotip, plastotip vd.) İzolasyon modelleri, karakter farklılaşmaları, Taksonomik karakterler nasıl seçilir, karakter seçiminde filogenetik yaklaşımlar ve varyasyon çeşitleri Takson tanımları nasıl yapılır? Taksonomik problemlerin çözümünde izlenecek yöntemler Bal arısında filogenetik yaklaşımlar ve terminoloji Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-I Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-II Sistematik yayın çeşitleri Zooloji Adlandırma Yasaları (ICZN) -I Sistematik bir makalenin hazırlanması -I Sistematik bir makalenin hazırlanması -II |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dünyanın farklı biyocoğrafik bölgelerinde yayılış gösteren bal arısı popülasyonlarının tanınması, sınıflandırılmaları |
| 2 | Temel kavram ve tanımlar, Tip tanımları, bal arılarında taksonomik karakter ve analizi |
| 3 | Sistematik yayın çeşitleri |
| 4 | Sistematik bir makalenin hazırlanması, Zooloji Adlandırma Yasaları (ICZN) |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Bal arısının sistematiğinin kıtalara göre değerlendirilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 2. Hafta | Bal arısı ve diğer canlı gruplarında çeşitliliğe neden olan biyotik ve abiyotik faktörler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 3. Hafta | Sistematik, Taksonomi nedir? Tarihçe. Sistematik kategoriler, Temel kavram ve tanımlar (Tür, Alttür, Populasyon, İkiz Tür vd) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 4. Hafta | Tip kavramları (holotip, paratip, neotip, topotip, plastotip vd.) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 5. Hafta | İzolasyon modelleri, karakter farklılaşmaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 6. Hafta | Taksonomik karakterler nasıl seçilir, karakter seçiminde filogenetik yaklaşımlar ve varyasyon çeşitleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 7. Hafta | Takson tanımları nasıl yapılır? Taksonomik problemlerin çözümünde izlenecek yöntemler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 8. Hafta | Bal arısında filogenetik yaklaşımlar ve terminoloji | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 9. Hafta | Arasınav | |
| 10. Hafta | Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-I | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 11. Hafta | Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-II | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 12. Hafta | Sistematik yayın çeşitleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 13. Hafta | Zooloji Adlandırma Yasaları (ICZN) -I | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 14. Hafta | Sistematik bir makalenin hazırlanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir. | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY16 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 15 | 3 | 45 |
| Araştırma | 18 | 3 | 54 | |
| Görüşme | 10 | 3 | 30 | |
| Uygulama | 1 | 3 | 3 | |
| Diğer Faaliyetler | 10 | 3 | 30 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||