Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Balarısı Taksonomisi Çalışmalarında Kullanılan Prensip ve Metodlar BIO514 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Münir UÇAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Münir UÇAK (Güz)
Dersin Amacı Bal arısı taksonomisi üzerine çalışmalar yapanlar için anayasa niteliğindeki uluslararası taksonomi kurallarını, taksonomik karakter analizlerini ve makale hazırlama teknik ve tecrübelerini kazandırmaktır
Dersin İçeriği Bal arısının sistematiğinin kıtalara göre değerlendirilmesi Bal arısı ve diğer canlı gruplarında çeşitliliğe neden olan biyotik ve abiyotik faktörler Sistematik, Taksonomi nedir? Tarihçe. Sistematik kategoriler, Temel kavram ve tanımlar (Tür, Alttür, Populasyon, İkiz Tür vd) Tip kavramları (holotip, paratip, neotip, topotip, plastotip vd.) İzolasyon modelleri, karakter farklılaşmaları, Taksonomik karakterler nasıl seçilir, karakter seçiminde filogenetik yaklaşımlar ve varyasyon çeşitleri Takson tanımları nasıl yapılır? Taksonomik problemlerin çözümünde izlenecek yöntemler Bal arısında filogenetik yaklaşımlar ve terminoloji Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-I Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-II Sistematik yayın çeşitleri Zooloji Adlandırma Yasaları (ICZN) -I Sistematik bir makalenin hazırlanması -I Sistematik bir makalenin hazırlanması -II
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dünyanın farklı biyocoğrafik bölgelerinde yayılış gösteren bal arısı popülasyonlarının tanınması, sınıflandırılmaları
2 Temel kavram ve tanımlar, Tip tanımları, bal arılarında taksonomik karakter ve analizi
3 Sistematik yayın çeşitleri
4 Sistematik bir makalenin hazırlanması, Zooloji Adlandırma Yasaları (ICZN)
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bal arısının sistematiğinin kıtalara göre değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
2. Hafta Bal arısı ve diğer canlı gruplarında çeşitliliğe neden olan biyotik ve abiyotik faktörler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
3. Hafta Sistematik, Taksonomi nedir? Tarihçe. Sistematik kategoriler, Temel kavram ve tanımlar (Tür, Alttür, Populasyon, İkiz Tür vd) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
4. Hafta Tip kavramları (holotip, paratip, neotip, topotip, plastotip vd.) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
5. Hafta İzolasyon modelleri, karakter farklılaşmaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
6. Hafta Taksonomik karakterler nasıl seçilir, karakter seçiminde filogenetik yaklaşımlar ve varyasyon çeşitleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
7. Hafta Takson tanımları nasıl yapılır? Taksonomik problemlerin çözümünde izlenecek yöntemler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
8. Hafta Bal arısında filogenetik yaklaşımlar ve terminoloji Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
9. Hafta Arasınav
10. Hafta Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-I Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
11. Hafta Bal arısı sistematiğinde kullanılan metodolojik ve istatistiksel yöntemler-II Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
12. Hafta Sistematik yayın çeşitleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
13. Hafta Zooloji Adlandırma Yasaları (ICZN) -I Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
14. Hafta Sistematik bir makalenin hazırlanması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir.
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5
PY13 5 5 5 5
PY16 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Michener C. The Bees of The World (second edition). The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2007.
  • Yılmaz, İ., 1997, Taksonomik Zoolojinin prensip ve Metodları, İzmir.
  • ICZN, 1999. The bulletin of Zoological nomeklature, Fourth Edition of the International Code of Zoological Nomenclature ISSN 0007-5167
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 15 3 45
Araştırma 18 3 54
Görüşme 10 3 30
Uygulama 1 3 3
Diğer Faaliyetler 10 3 30
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0