Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arı Genetiği BIO508 Türkçe Zorunlu 3 + 2 4,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. MERAL KEKEÇOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bal arılarının genetik yapılarını kavratmak
Dersin İçeriği Bal arılarının evrimi, Coğrafik varyasyon ve sınıflandırma, Mutasyon, Eşey belirleme hipotezi, Bal arısı dışındaki arılar ve genetiği, Davranış genetiği, Biyokimyasal genetik, Sitoloji ve sitogenetik, Populasyon Genetiği, Üreme ve çiftleşme davranışı, Kantitatif genetik, eleksiyon, Akrabalı yetiştirme , kapalı populasyon ve hibrid yetiştiriciliği, Suni Tohumlama
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Arıların evrimsel geçmişini öğrenmek biyolojisini öğrenme
1 Arıların evrimsel geçmişini öğrenmek biyolojisini öğrenme
2 Arı genetiğini öğrenmek
2 Arı genetiğini öğrenmek
3 Genetik yöntemleri kullanarak arılar ile çalışmak
3 Genetik yöntemleri kullanarak arılar ile çalışmak
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bal arılarının evrimi
2. Hafta Coğrafik varyasyon ve sınıflandırma
3. Hafta Mutasyon
4. Hafta Eşey belirleme hipotezi
5. Hafta Bal arısı dışındaki arılar ve genetiği
6. Hafta Davranış genetiği
7. Hafta Biyokimyasal genetik
8. Hafta Sitoloji ve sitogenetik
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Populasyon Genetiği
11. Hafta Üreme ve çiftleşme davranışı
12. Hafta Kantitatif genetik
13. Hafta Seleksiyon
14. Hafta Akrabalı yetiştirme , kapalı populasyon ve hibrid yetiştiriciliği
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir.
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 4 4 4
PY2 5 5 5
PY3 3 3 3
PY4 3 3 3
PY5 4 4 4
PY6 4 4 4
PY7 4 4 4
PY8 5 5 5
PY9 4 4 4
PY10 4 4 4
PY11 4 4 4
PY12 3 3 3
PY13 5 5 5
PY14 2 2 2
PY15 2 2 2
PY16 4 4 4
PY17 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • • Thomas E. Rinderer, 1986. Bee Genetics and Breeding. Academic Prees, IncHarcourt Brace Jovanovic, Publishers
  • • Thomas E. Rinderer, 1986. Bee Genetics and Breeding. Academic Prees, IncHarcourt Brace Jovanovic, Publishers
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 36 36
Ödev 2 1 36 36
Final 1 2 2
Uygulama 14 2 28
Uygulama DS 1 45,25 45,25
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 191,25
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0