| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel Tasarım I | GRF1101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz-yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Merve DURAK (Güz) |
| Dersin Amacı | Sanat ve tasarımın temel eleman ve ilkelerinin, birbirleriyle olan ilişkilerinin işlendiği bu disiplinde çizgi, ışık-gölge, renk, biçim, form, mekân, doku gibi elemanlar ile vurgu, denge, ritim, oran ölçü, birlik ve bütünlük gibi ilkeler teorik olarak anlatılır, sınıf içi ve sınıf dışı çalışmalar yaptırılır. Böylece özgün tasarımlar yapabilmeleri için gerekli olacak en temel donanımların verilmesine çalışılır. |
| Dersin İçeriği | A. TASARI ELEMANLARI VE İLKELERİ 1. Tasarım elemanları (Çizgi, nokta, leke, doku…) ve ilkeleri (Denge, ritim, zıtlık…) 2. Nokta ve çizgi araştırmaları ve düzenlemeleri. 3. Doku türleri, etkileri ve yorumları. 4. Organik ve inorganik formlar ile form-zemin ilişkisi. 5. Leke araştırmaları ve kompozisyonları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sanatın temel kuramlarını kullanabilmek |
| 2 | Görsel tasarım elemanlarını ve ilkelerini farklı alanlarla (disiplinlerle) ilişkilendirerek tasarıma yönelik çalışmaları gerçekleştirebilmek. |
| 3 | Görsel algılamaya yönelik ifadeyi somutlaştırabilmek. |
| 4 | Duygu ve sezgilerini sanat eğitimi yoluyla görsel anlatım etkinliğine çevirebilmek. |
| 5 | Sanat eğitimi konusunda kültürel ve toplumsal değerlerin farkına varabilmek. |
| 6 | Yeniliklere açık özgün tasarımlar ortaya koyabilmek. |
| 7 | Eleştirel bakış açısı ve sezgi gücünü geliştirebilmek. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel tasarım eğitimine giriş, sanatın eleman ve ilkeleri | |
| 2. Hafta | Noktanın tanımı, görsel anlatım öğesi olarak nokta. | |
| 3. Hafta | Nokta araştırmaları, nokta düzenlemeleri. | |
| 4. Hafta | Çizginin tanımı ve değeri, çeşitleri, çizgi ilişkileri. | |
| 5. Hafta | Görsel anlatımda çizginin etkilerinin araştırılması | |
| 6. Hafta | Çizgi çeşitleri ve psikolojik etkilerini, çizgi- form, çizgi- doku, çizgi-leke kompozisyon araştırmaları. | |
| 7. Hafta | Görselin çizgi ve nokta ile yorumlanması. | |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Dokunun tanımı ve değeri, doku çeşitleri, etkileri, doku ilişkileri. | |
| 10. Hafta | Görsel anlatımda dokunun olanakları ve etkilerinin araştırılması. | |
| 11. Hafta | Doku ile farklı kompozisyon araştırmaları. | |
| 12. Hafta | Tasarım ilkeleri(form çağrışımları ve kompozisyon) | |
| 13. Hafta | Şekil, biçim, fon – form etkileri, optik göz yanılmaları Görsel anlatımda derinlik etkileri, form ilişkisinde derinlik etkileri. | |
| 14. Hafta | Leke, ton teknikleri, sanat eserlerinde leke, bir sanat elemanı olarak leke. |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 3 | Grafik tasarım projelerinde uygun teknik ve teknolojileri seçerek uygular. | ✔ | |||||
| 4 | Görsel iletişim araçlarını etkili bir şekilde kullanarak hedef kitleye uygun tasarımlar oluşturur. | ✔ | |||||
| 7 | Ekip çalışmasına uyum sağlar ve disiplinler arası projelerde etkin rol alır. | ✔ | |||||
| 8 | Mesleki etik kurallarına uygun davranarak sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder. | ✔ | |||||
| 9 | İşletmelerde mesleki eğitim sürecinde edindiği deneyimleri tasarım projelerine yansıtır. | ✔ | |||||
| 12 | Dijital okuryazarlık becerilerini geliştirerek medya ve bilgi teknolojilerini etkili kullanır | ✔ | |||||
| 13 | Tasarım süreçlerinde yaratıcı okuma ve görsel analiz becerilerini uygular. | ✔ | |||||
| 14 | Veri temelli grafik ve bilgi görselleştirme araçlarını kullanarak anlamlı görseller üretir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 2 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 7 | 8 | 56 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||