| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili | TDB2101 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. İbrahim BİLGİÇ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dilin fert ve millet hayatındaki öneminin ve Türk dilinin yapısal özelliklerinin kavratmak, Türkçenin tarihî dönemlerini öğretmek; Türkçenin ses ve şekil yapısını kavratıp öğrencinin dinlediklerini, okuduklarını, gördüklerini ve düşündüklerini hem söz hem de yazı ile planlı, etkili ve akıcı bir şekilde ifade etme yeteneklerini geliştirmek. |
| Dersin İçeriği | - Dilin tanımını bilir, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi hakkında fikir sahibi olur, dil kültür ve dil düşünce arasındaki bağı fark eder. - Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenir Türkçenin zenginliklerini ve inceliklerini fark eder, Türk dilinin diğer dillerden farkını öğrenir. - Türk dilinin gelişmesi ve tarihî devreleri hakkında bilgi sahibi olur. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 1-Türkçenin tarihî gelişimini ve dünya dilleri arasındaki yerini açıklar. |
| 2 | 2-Dil-kültür-toplum ilişkisini kavrar ve Türkçenin düşünce ve iletişimdeki rolünü değerlendirir. |
| 3 | 3-Türkçenin ses bilgisi kurallarını tanır ve temel ses olaylarını örneklerle açıklar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dilin tanımı ve nitelikleri, dillerin doğuşuna dair varsayımlar | |
| 2. Hafta | Dilin toplum, kültür-millet üzerindeki etkisi; düşünce, duygu ve iletişimle olan ilgisi | |
| 3. Hafta | Sözlü ve Yazılı Dil, Filoloji-GramerLenguistik, bir dilin geliş(me)mişliğini belirleyen etkenler | |
| 4. Hafta | Dünya dillerinin yapı ve köken bakımından tasnifi, “Türk Dili”nin dünya dilleri arasındaki yeri ve özellikleri | |
| 5. Hafta | Türkçenin tarihsel gelişimi; Eski Türkçenin (Köktürkçe-Uygurca) incelenmesi | |
| 6. Hafta | Türkçenin tarihsel gelişimi; Orta Türkçenin (Karahanlıca-HarezmceKıpçakça-Çağatayca-Eski Anadolu Türkçesi) incelenmesi | |
| 7. Hafta | Türkçenin tarihsel gelişimi; Yeni Türkçenin (Çağatayca-OsmanlıcaTürkiye Türk | |
| 8. Hafta | Türkçenin tarihsel gelişimi; Yeni Türkçenin (Çağatayca-Osmanlıca-Türkçe) | |
| 9. Hafta | Günümüz dünyasında yazı dili olarak kullanılan Türkçenin kolları ve yayılma alanları, Türkçenin günümüze kadar kullandığı belli başlı alfabeler | |
| 10. Hafta | Dilde sadeleşme, Cumhuriyet sonrası Türkiye Türkçesini sadeleştirme çalışmaları, Türkçenin bugünkü sorunları | |
| 11. Hafta | Ses Bilgisi, ses olaylarının tanımı ve mahiyeti, Türkçe kelimelerde görülen başlıca ses olayları: Ses türemesi, ses düşmesi, ünsüz yumuşaması, ünsüz sertleşmesi, ünlü daralması, ulama vb. | |
| 12. Hafta | Türkçe kelimelerdeki başlıca ses özellikleri ve Türkçede başlıca kelime üretme yolları. | |
| 13. Hafta | Türkçenin diğer dillerle olan tarihî ilişkisi, diller arası alışverişin kanalı, dillerin birbirinden alıntıladığı unsurlar, alıntı kelimeler ve türleri | |
| 14. Hafta | Kök çeşitleri, ek çeşitleri, yapılarına göre sözcükler (basit-türemiş-bileşik) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 15 | İş ve sosyal iletişiminde Türkçeyi doğru ve etkin kullanarak sözlü ve yazılı raporlar hazırlar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY15 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Görüşme | 6 | 1 | 6 | |
| Sunum (Hazırlık) | 10 | 1 | 10 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 11 | 1 | 11 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||