| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi | OÖÖ403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlar ve erken okuryazarlık becerilerine ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Erken okuryazarlık becerilerinin tanımını, önemini söyler. |
| 2 | Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. |
| 3 | Erken okuryazarlık becerilerini destekleyici etkinlikler planlar ve uygular |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş, ders planı ve ders hakkında genel bilgi. | |
| 2. Hafta | Erken okuryazarlık becerileri nedir ve Önemi | |
| 3. Hafta | Erken okuryazarlık becerilerinden alfabe bilgisi ve örnekler | Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Alfabe bilgisine yönelik etkinliklerin sunumu ve değerlendirilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Erken okuryazarlık becerilerinden fonolojik farkındalığın önemi ve örnekler | Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Fonolojik farkındalık becerilerine yönelik etkinliklerin sunumu ve değerlendirilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Erken okuryazarlık becerilerinden sözcük bilgisi ve telaffuz becerilerinin önemi ve örnekler | Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Sözcük bilgisi ve telaffuz becerilerine yönelik etkinliklerin sunumu ve değerlendirilmesi | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Vize | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Yazma becerileri ve erken okuryazarlık becerilerinden özgün etkinlik örnekleri | Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Özgün erken okuryazarlık etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasına ilişkin örneklerin paylaşılması | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. | Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. | Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular. | ✔ | |||||
| 2 | Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler. | ✔ | |||||
| 4 | Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 4 | 3 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 5 | 2 | 2 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 5 | 2 | 3 |
| PY10 | 2 | 2 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 3 |
| PY12 | 1 | 1 | 2 |
| PY13 | 1 | 2 | 2 |
| PY14 | 1 | 1 | 2 |
| PY15 | 2 | 3 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 2 | 6 |
| Araştırma | 3 | 2 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 4 | 2 | 8 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 5 | 2 | 10 | |
| Uygulama | 5 | 3 | 15 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 3 | 15 | |
| Toplam İş Yükü | 103 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||