Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi OÖÖ403 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlar ve erken okuryazarlık becerilerine ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Erken okuryazarlık becerilerinin tanımını, önemini söyler.
2 Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar.
3 Erken okuryazarlık becerilerini destekleyici etkinlikler planlar ve uygular
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş, ders planı ve ders hakkında genel bilgi.
2. Hafta Erken okuryazarlık becerileri nedir ve Önemi
3. Hafta Erken okuryazarlık becerilerinden alfabe bilgisi ve örnekler Diğer Faaliyetler
4. Hafta Alfabe bilgisine yönelik etkinliklerin sunumu ve değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Erken okuryazarlık becerilerinden fonolojik farkındalığın önemi ve örnekler Diğer Faaliyetler
6. Hafta Fonolojik farkındalık becerilerine yönelik etkinliklerin sunumu ve değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Erken okuryazarlık becerilerinden sözcük bilgisi ve telaffuz becerilerinin önemi ve örnekler Diğer Faaliyetler
8. Hafta Sözcük bilgisi ve telaffuz becerilerine yönelik etkinliklerin sunumu ve değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Vize Diğer Faaliyetler
10. Hafta Yazma becerileri ve erken okuryazarlık becerilerinden özgün etkinlik örnekleri Diğer Faaliyetler
11. Hafta Özgün erken okuryazarlık etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasına ilişkin örneklerin paylaşılması Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. Diğer Faaliyetler
13. Hafta Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. Diğer Faaliyetler
14. Hafta Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 5 5 5
PY2 5 4 4
PY3 5 4 3
PY4 2 2 2
PY5 5 2 2
PY6 1 1 1
PY7 1 1 1
PY8 1 1 1
PY9 5 2 3
PY10 2 2 3
PY11 2 2 3
PY12 1 1 2
PY13 1 2 2
PY14 1 1 2
PY15 2 3 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Polat, Ö.(ed). (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık.
  • Kandır, A., Uyanık, Ö. & Yazıcı, E. (2011). 5-7 Yaş Çocukları İçin Eğlenceli Etkinliklerle Okuma Yazmaya Hazırlık. Efil Yayınevi, Ankara. ISBN: 978-605-4334-66-7.
  • Polat Ö. (2020) Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi, Ankara: Anı Yay.
  • Erdoğan, T. (2017). İlkokula Hazırlık ve İlkokul Programları. Eğiten Kitap, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 3 2 6
Araştırma 3 2 6
Diğer Faaliyetler 4 2 8
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 5 2 10
Uygulama 5 3 15
Sınıf İçi Etkinlik 5 3 15
Toplam İş Yükü 103
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0