Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatı OÖÖ306 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Meryem ÇELİK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
Dersin İçeriği Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Anlama ve anlatma güçlüğü çeken öğrencilere yönelik uygulamalar yapabilme becerisi.
2 Öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilmek
3 Barış, hoşgörü dolu, önyargılardan uzak, çok kültürlü bakış açısına sahip olmak.
4 Çocuğu orta öğretime hazırlayacak esas dil becerilerine sahip olmak
5 İlköğretim ikinci kademe çocuğunun tiyatro ve canlandırma becerisini destekleyici bilgi ve yeterliliğe sahip olmak
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çocuk edebiyatının tarihsel gelişimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Okul öncesi dönemde çocuk edebiyatının genel hedefleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Çocuk edebiyatının çocuğa kazandırdıkları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Çocuk edebiyatı eserlerinin genel özellikleri, Kitap dışında kullanılabilecek teknikler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Çocuk kitaplarının fiziksel özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Programda edebiyat ve eğitimci - ailelerin görevleri, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Vize
8. Hafta Ninniler, Tekerlemeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Hikaye ve Romanlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Şiir ve Bilmeceler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Masal, Efsane-Destan-Fabl Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Biyografiler- Anılar- Gezi Yazıları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Doğa ve Fen olaylarını anlatan eserler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Hikaye anlatım teknikleri
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4
PY3 4 4 4 4 4
PY4 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4
PY6 3 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3 3
PY8 3 3 3 3 3
PY9 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4
PY11 3 3 3 3 3
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 2 12
Araştırma 1 6 6
Diğer Faaliyetler 1 2 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 6 6
Final 1 1 1
Uygulama 1 10 10
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 76
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0