| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatı | OÖÖ306 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Meryem ÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi. |
| Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Anlama ve anlatma güçlüğü çeken öğrencilere yönelik uygulamalar yapabilme becerisi. |
| 2 | Öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilmek |
| 3 | Barış, hoşgörü dolu, önyargılardan uzak, çok kültürlü bakış açısına sahip olmak. |
| 4 | Çocuğu orta öğretime hazırlayacak esas dil becerilerine sahip olmak |
| 5 | İlköğretim ikinci kademe çocuğunun tiyatro ve canlandırma becerisini destekleyici bilgi ve yeterliliğe sahip olmak |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Çocuk edebiyatının tarihsel gelişimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Okul öncesi dönemde çocuk edebiyatının genel hedefleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Çocuk edebiyatının çocuğa kazandırdıkları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Çocuk edebiyatı eserlerinin genel özellikleri, Kitap dışında kullanılabilecek teknikler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Çocuk kitaplarının fiziksel özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Programda edebiyat ve eğitimci - ailelerin görevleri, | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Vize | |
| 8. Hafta | Ninniler, Tekerlemeler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Hikaye ve Romanlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Şiir ve Bilmeceler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Masal, Efsane-Destan-Fabl | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Biyografiler- Anılar- Gezi Yazıları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Doğa ve Fen olaylarını anlatan eserler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Hikaye anlatım teknikleri |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular. | ✔ | |||||
| 2 | Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler. | ✔ | |||||
| 4 | Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 6 | 2 | 12 |
| Araştırma | 1 | 6 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 6 | 6 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 76 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||