Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim ve Kaynaştırma MB408 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nur KART
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilerin özel eğitimin temel kavramlarını tanımlamalarını sağlamak; özel eğitimin tarihini açıklar; alanın mevzuatını bilir; özel ihtiyaçları olan öğrencilerin değerlendirilmesini, bireyselleştirilmiş eğitim planlarının hazırlanmasını ve kaynaştırma/kaynaştırmayı anlamak; Zihinsel engelli, işitme engelli, görme engelli, fiziksel engelli/kronik hastalık, dil ve iletişim bozukluğu, öğrenme bozukluğu, duygusal ve davranışsal bozukluk, otistik bozukluk, çoklu engeli olan veya üstün yetenekli öğrencilere yönelik eğitim yaklaşımlarını ve özelliklerini tanımlayabilir ve bilir, bu öğrenciler için uyarlamalar ve değişiklikler yapmak
Dersin İçeriği 1. Özel Eğitimin Temel Kavramları ve Özel Eğitimin Tarihçesi 2. Özel Eğitimde Değerlendirme 3. Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarının (BEP) Hazırlanması ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi 4. Kaynaştırma/Kaynaştırma ve Destek Hizmetleri 5. Veli Eğitimi 6. Zihinsel Engelli Öğrenciler 7 .İşitme Engelli Öğrenciler 8. Görme Engelli Öğrenciler 9. Fiziksel Engelli/Kronik Hastalığı Olan Öğrenciler 10. Dil ve İletişim Bozukluğu Olan Öğrenciler 11. Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler 12. Duygusal ve Davranışsal Bozukluğu Olan Öğrenciler 13. Otistik Bozukluğu Olan Öğrenciler 14. Ödüllendirilmiş öğrenciler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Özel eğitim alanı kavramlarını doğru kullanır.
2 Özel eğitim alanının tarihsel sürecini açıklar.
3 Özel eğitimin tarihsel gelişimini özetler.
4 Özel gereksinimli öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim planlarını değerlendirmek ve hazırlamak için uygun yolları kullanır.
5 Özel eğitim alanı ile ilgili mevzuatı değerlendirir ve yasalara uygun hareket eder.
6 Özel eğitim alanındaki yasal mevzuatı ve bu mevzuata uymanın önemini değerlendirir.
7 Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma/dahil edilmesinde aile eğitimi ve katılımının önemini açıklar.
8 Özel gereksinimli tüm öğrencilerin yetenek ve yetersizliklerini göz önünde bulundurarak sınıfta ihtiyaç duyulan öğretim uyarlamalarını ve düzenlemelerini yapar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Kavramlar ve Özel Eğitimin Tarihçesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Özel Eğitimde Değerlendirme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarının Hazırlanması ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Yaygınlaştırma/İçerme ve Destek Hizmetleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Ebeveyn Eğitimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Zihinsel Engelli Öğrenciler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta İşitme Engelli Öğrenciler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize
9. Hafta Görme Engelli Öğrenciler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Fiziksel Bozukluğu/Kronik Hastalığı Olan Öğrenciler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Dil ve İletişim Bozukluğu Olan Öğrenciler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Öğrenme Bozukluğu,Duygusal ve Davranışsal Bozukluğu Olan Öğrenciler Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Otistik Bozukluğu Olan Öğrenciler, Üstün Yetenekli Öğrenciler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 3 3 3 3 3 3 3 3
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 3 3 3 3 3 3 3 3
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3 3 3 3 3
PY12 2 2 2 2 2 2 2 2
PY13 2 2 2 2 2 2 2 2
PY14 1 1 1 1 1 1 1 1
PY15 3 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Batu, ES (2000). Kaynaştırma, destek hizmetler ve kaynaştırma hazırlamaya başlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2 (4), 35-45.
  • Diken, H.İ. (Ed). (2008). Özel eğitime sahip olan ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ege, P. (2006). Kişisel engel gruplarının özellikleri ve farklı sınıflar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7 (2), 1-23.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, klinik ve önlük. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 1-13.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 10 10
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 2 7 14
Araştırma 1 22 22
Diğer Faaliyetler 1 21 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 69
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0