Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta. Sanat Eğitimi OÖÖ301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ (Güz)
Dersin Amacı Sanatın tanımı ve işlevi, temel sanat eğitimi, sanat eğitimi tarihi, çağdaş eğitimde sanat eğitiminin yeri ve önemi, bir sanat eserini tanıyabilme ve değerlendirebilme, gelişim evrelerine göre çocuk resmi ve özellikleri, sanat eğitiminin okul öncesi çocuğuna kazandırdıkları, okul öncesinde görsel sanat eğitimi yöntem ve teknikleri, kullanılan malzemeler, müze eğitimi.
Dersin İçeriği Sanat Eğitiminde Genel Bilgi Sanat Tarihi: Sanat Tarihinin belli başlı akımlarına ait örnekler gösterilerek, yapıtın ait olduğu dönemi ve özelliklerini o yapıt üzerinden öğrenme. Sanat Eleştirisi: Bir sanat eserini tanıma ve öğrenme süreci. Estetik: Yapıtın sanatsal ölçütlerle değerlendirilmesini öğrenme Müze Eğitimi: Müzelerde bulunan gerçek sanat neneleri ile karşılaşmak, onları tanımak ve eğitimde yararlanmak. Sanatın Dili, Temel Sanat Eğitimi-1. Tasarım elemanları Sanatın Dili, Temel Sanat Eğitimi-2. Tasarım İlkeleri Çocuk Resmi ve Özellikleri Çocuğun Sanatsal Gelişim Evreleri - Sanat Eğitiminin Okul Öncesi Çocuğuna Kazandırdıkları Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitiminde Kullanılan Malzemeler - Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitiminde İki Boyutlu Çalışma Yöntem ve Teknikleri Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitimi Yöntemler ve Teknikleri - Boya Teknikleri Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitimi Yöntemler ve Teknikleri - Kolaj teknikleri Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitimi Yöntemler ve Teknikleri - Baskı Teknikleri Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitimi Yöntemler ve Teknikleri üzerine uygulamaların değerlendirilmesi
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sanatın Temel ilkelerini öğrenir.
2 Sanat Eğitimi ve yaratıcı düşünce arasındaki ilişkiyi kavrar.
3 Okulöncesi eğitiminde sanat eğitiminin önemini kavrar.
4 Çocuk resmini ve özellikleri bilir.
5 Çocuk resim tekniklerini bilir.
6 Çocuklara sanat eğitiminin neler kazandırdığını bilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Sanat Eğitiminde genel bilgi, Sanat ve Estetik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Sanat Tarihi:Bir yapıtın ait olduğu dönemi ve özelliklerini o yapıt üzerinden öğrenme. Araştırma
3. Hafta Sanat Eleştirisi: Bir sanat eserini tanıma ve öğrenme süreci. Diğer Faaliyetler
4. Hafta Estetik: Yapıtın sanatsal ölçütlerle değerlendirilmesini öğrenme Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Müze Eğitimi: Müzelerde bulunan gerçek sanat nenelerinden eğitimde yararlanma yöntemleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Sanatın dili, Temel sanat eğitimi. Tasarım elemanları Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Vize
8. Hafta Sanat Eğitimi Kuramları Diğer Faaliyetler
9. Hafta Çocuk Resmi ve Özellikleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Çocuğun Sanatsal Gelişim Evreleri - Sanat Eğitiminin Okul Öncesi Çocuğuna Kazandırdıkları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitiminde Kullanılan Malzemeler - Okul Öncesi Görsel Sanat Eğitiminde Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta Okul öncesi görsel sanat eğitimi yöntemleri ve teknikleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Okul öncesi görsel sanat eğitimi yöntemleri ve teknikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 3 3 3
PY2 5 5 5 3 2 1
PY3 3 2 2 2 2 2
PY4 1 1 1 1 1 1
PY5 3 3 4 2 2 4
PY6 1 1 1 1 1 1
PY7 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1 1 1
PY10 2 3 3 3 2 2
PY11 1 1 1 1 1 1
PY12 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1
PY15 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Acer, D. (2015). The arts in Turkish preschool education. Arts Education Policy Review, 116(1), 43-50.
  • Botton, A. ve Armstrong, J. (2014). Terapi Olarak Sanat. Everest Yayınları, lstanbul.
  • Epstein, A. S. (2001). Thinking about Art: Encouraging Art Appreciation in Early Childhood Settings. Young Children, 56(3), 38-43.
  • Fox, J.E. ve Schirrmacher, R. (2014). Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi (Çev.Ed: N.Aral ve G.Duman). Nobel Yayınevi, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 10 3 30
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0