| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğretim İlke ve Yöntemleri | MBZ204 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Abdullah ADIGÜZEL |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders öğretmen adaylarının, öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin temel kavramalarını, öğrenme alanlarına göre amaç yazmalarını, ders içeriklerini düzenleme ve gerçekleştirme aşamalarını etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için farklı öğretim model, yöntem ve tekniklerin, ilke ve uygulamalarını öğrenmelerini hedeflemiştir. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar (Öğrenme, öğretme, öğretim, kuram, ilke, kural, yasa, yöntem, teknik, strateji, taktik, stil, biçem, yaklaşım, model). Öğretim ilkeleri; bilgi beceri, tutum ve değerlerin öğrenciye sunumunda kullanılan ardışık sıralı ve öğrenci özelliklerini dikkate alan öğretim ilkeleri, ders planı ve belirtke tabloların hazırlanması. Öğrenme Alanlarına göre amaç hazırlama; bilişsel, duyuşsal ve devinimsel öğrenme alanlarına uygun amaç hazırlama ve amaç türlerini tanımlama. Ders içeriklerini hazırlama kriterleri ve düzenleme yaklaşımları Bir dersin özellikleri ve işleniş aşamaları. Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi, Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri) Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; (Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı, Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme). Tartışma Yöntem ve Teknikleri; (Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği, Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği). Aktif Öğrenme Teknikleri; (Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği,V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme). Bireysel Öğretim Yöntem ve Teknikleri; (Bireyselleştirilmiş Öğretim, Programlı Öğretim, Özel Öğretici Destekli Öğretim Yöntemi, Ev Ödevi Tekniği, Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı, Ters Yüz Öğrenme, Modüler Öğretim, Farklılaştırılmış Öğretim). |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğretmenlik mesleğine ilişkin temel kavramları ve fikirleri bilir. |
| 2 | Ders planını nasıl hazırlayacağını bilir. |
| 3 | Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili bilgi, beceri ve tutum geliştirir |
| 4 | Öğretim ilkelerini tanımlayabilme ve aralarındaki ilişkiyi açıklar. |
| 5 | Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
| 6 | Öğretmen yeterlilikleri ile öğretim arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
| 7 | Öğretim stratejilerini açıklar. |
| 8 | Öğretim yaklaşımlarını açıklayabilir. |
| 9 | Öğretim ilkelerinin öğretim sürecindeki önemini açıklar. |
| 10 | Farklı öğrenme stratejilerini bilir ve uygular. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Eğitimde temel kavramlar, program türleri ve öğretme ilkeleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 2. Hafta | Ders planı hazırlama, Öğrenme alanlarına göre amaç belirleme, yazma ve amaç türlerini tanımlama | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Ders içeriklerin seçimi ve düzenleme ilkeleri, yeterlikleri karşılama belirtke tabloları | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Öğretme öğrenme süreci: derste verimlilik ve işleniş aşamalar (Giriş etkinlikleri, geliştirme etkinlikleri ve Sonuç etkinlikleri) | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Öğretim yöntemleri; Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Aktif Öğrenme Teknikleri; Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Aktif Öğrenme Teknikleri; V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme. | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | Bireysel Öğretim Yöntem ve Teknikleri; Bireyselleştirilmiş Öğretim, Programlı Öğretim, Özel Öğretici Destekli Öğretim Yöntemi, Ev Ödevi Tekniği, Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı, Ters Yüz Öğrenme, Modüler Öğretim, Farklılaştırılmış Öğretim. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular. | ||||||
| 2 | Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler. | ✔ | |||||
| 4 | Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır. | ||||||
| 5 | Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır. | ||||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ||||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler. | ||||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ||||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| PY3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| PY10 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 3 | 42 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 92,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||