Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocukluk Dön. Gelişim OAE102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zeynep TOPCU BİLİR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Çocuk gelişimiyle ilgili temel kavramları açıklama. Bağlanma Teorisi ile birlikte bağlanmanın insan yaşamındaki önemini kavrama. 3-8 yaş arasındaki çocukların bilişsel ve dil gelişim özelliklerini bilişsel gelişim kuramları aracılığıyla açıklama. 3-8 yaş arasındaki çocukların sosyal ve duygusal gelişim özelliklerini gelişim kuramları aracılığıyla açıklama. 3-8 yaş arasındaki çocukların ahlak ve kişisel gelişim özelliklerini gelişim kuramları aracılığıyla açıklama.
Dersin İçeriği Bu derste erken çocukluk döneminde yer alan çocukların motor, dil, bilişsel, sosyal-duygusal ve ahlak gelişimi özellikleri anlatılacaktır. Öğretmen adayları bazı çocuk gelişimi kuramları ile ilgili bilgilendirilecektir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 0-8 yaş arasındaki çocukların motor, dil ve bilişsel gelişim özelliklerini açıklar.
2 Çocukları uygun ve etkili eğitim ve öğretim etkinlikleri ile desteklemek için çocuk gelişimini bilmenin önemini kavrar.
3 Çocukların motor, dil ve bilişsel gelişim alanlarında bireysel farklılıklara sahip olabileceğini fark eder.
4 Erken çocukluk dönemindeki gelişimin çocuğun sonraki akademik yaşantısına katkılarını fark eder.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çocuk Gelişimini Bilmenin Önemi ve Gelişimde Temel Kavramlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Gelişimde Temel Kavramlar Araştırma
3. Hafta Bilişsel Gelişim İle İlgili Temel Kavramlar (Algı, Dikkat, vb.) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Bilişsel Gelişim Kuramları (Piaget'nin Bilişsel Gelişim Kuramı) Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Bilişsel Gelişim Kuramları (Vygotsky'nin Bilişsel Gelişim Kuramı) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Bilişsel Gelişim Kuramları (Bruner'in Bilişsel Gelişim Kuramı) Araştırma
7. Hafta Dilin Bileşenleri ve Dil Gelişim Aşamaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize
9. Hafta Dil Gelişim Kuramları Araştırma
10. Hafta Ahlak Gelişimi Kuramları (Piaget'nin Ahlak Gelişimi Kuramı) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Ahlak Gelişimi Kuramları (Kohlberg'in Ahlak Gelişimi Kuramı) Araştırma
12. Hafta Kişilik Gelişimi Kuramları (Erikson'ın Kişilik Gelişimi Kuramı) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Kişilik Gelişimi Kuramları (Freud'un Kişilik Gelişimi Kuramı) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY2 5 5 5 4
PY3 5 5 4 4
PY4 4 3 5 4
PY5 4 5 4 4
PY6 4 2 3 4
PY7 2 3 2 3
PY8 2 2 3 3
PY9 2 2 3 3
PY10 2 3 5 4
PY11 1 2 4 4
PY12 2 2 3 3
PY13 2 3 4 3
PY14 2 3 4 3
PY15 2 2 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Berk, L. E. (2015). Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (Infants and Children Prenatal Through Middle Childhood), (7. Basımdan Çev: Nesrin Işıkoğlu Erdoğan). Ankara: Nobel Yay.
  • G. Haktanır 2010 (Ed.). “Zihnin Araçları”. Ankara: Anı Yayıncılık. Bodrova, E. Ve Leong, D.J. 2007. Tools of The Mind. The Vygotskian Approach to Early Childhood Education. Second Edition. New Jersey, Merrill Prentice Hall.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 1 3 3
Ödev 2 1 3 3
Final 1 3 3
Uygulama 1 3 3
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 155
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0