Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi MBZ104 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ender KAZAK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim sosyolojisine ilişkin temel kavramların, sorunların ve kuramların bilinmesidir.
Dersin İçeriği Eğitim Sosyolojisinin Kökeni ve Gelişimi; Temel Kavramlar Ve Araştırma Yöntemleri; Eğitimin İşlevleri; Kültür Ve Toplum; Modernizm Ve Postmodernizm Tartışmaları; Eğitim Sosyolojisi Paradigmaları; Eğitim Sistemleri; Eğitim Reformları Ve Politikaları; Eğitim Ve Sosyal Hareketlilik; Fırsat Eşitsizliği; Öğretmenler, Okullar Ve Öğrenciler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim Sosyolojisine ilişkin temel kavramları bilir.
2 Eğitim sosyolojisi alanının özellikleri ve işlevlerini açıklar.
3 Toplumsal olay ve olguları bir problematiğe dönüştürür.
4 Toplumsal olay ve olgulara ilişkin düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak sunar.
5 Günümüz eğitim sistemini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
6 Çalışmalarında etik kuraları göz önünde bulundurur.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitim Sosyolojisinin Kökeni Ve Gelişimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Eğitimin işlevleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Kültür ve Toplum Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Modernizm,Postmodernizm ve Küreselleşme Tartışmaları Araştırma
5. Hafta Modernizm,Postmodernizm ve Küreselleşme Tartışmaları Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Eğitim Sosyolojisi Paradigmaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Eğitim Sosyolojisi Paradigmaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Eğitim Reformları Ve Politikaları Araştırma
10. Hafta Eğitim Reformları Ve Politikaları Araştırma
11. Hafta Eğitim Sistemleri Araştırma
12. Hafta Eğitim Ve Sosyal Hareketlilik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Fırsat Eşitsizliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Tüm Ünitelerin Genel Tekrarı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 1 1 1 1 3 1
PY2 2 3 3 2 4 2
PY3 5 4 4 3 5 2
PY4 4 3 2 4 3 3
PY5 2 2 1 2 2 2
PY6 4 4 4 3 3 2
PY7 2 3 3 3 4 2
PY8 4 2 3 2 1 3
PY9 2 3 3 4 3 3
PY10 4 3 2 3 4 3
PY11 4 3 2 3 2 3
PY12 2 3 1 2 3 4
PY13 2 3 2 3 5 3
PY14 2 3 1 1 2 3
PY15 5 4 3 4 3 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Bauman, Z. (1999). Küreselleşme, Toplumsal Sonuçları. İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Doğan, İsmail. (2012). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Doğan, İsmail. (2012). Sosyoloji: Kavramlar ve Sorunlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, Ç.(2014). Eğitim Sosyolojisi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Tan, M. (1979).Toplumbilimine Giriş - Temel Kavramlar. Ankara: Çağ Mat.
  • Tolan, B.(1983). Toplum Bilimlerine Giriş. Sosyoloji ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Savaş yay.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür. İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 5 2 10
Diğer Faaliyetler 1 10 10
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 3 5 15
Toplam İş Yükü 79
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0