Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Psikolojisi MBZ108 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Mustafa TEKKE
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Çocuk gelişimi ve öğrenme ile ilgili gelişimsel kavramları ve kuramsal bakış açılarını öğrenme.
Dersin İçeriği Eğitim ve psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevleri, psikoloji ve gelişim (Psikomotor, bilişsel, duygusal, sosyal, kişilik ve ahlak) alanındaki başlıca kavramlar ve kuramlar, farklı öğrenme yaklaşımları ve bireysel farklılık, yeterlikler ve güdülenme üzerindeki etkileri bu ders kapsamında yer alan konulardır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim ve psikoloji ilişkisini açıklar.
2 Eğitim psikolojisini tanımlar ve işlevlerini açıklar.
3 Gelişim ve öğrenme psikolojisinin önemini kavrar.
4 Gelişim (Psikomotor, bilişsel, duygusal, sosyal, kişilik ve ahlak) ve öğrenme alanındaki başlıca kavramlar ve kuramları kavrar.
5 Gelişim ve öğrenmeyi etkileyen etmeleri açıklar.
6 Farklı öğrenme yaklaşımlarını açıklar.
7 Bireysel farklılıkları dikkate alarak gelişim ve öğrenme psikolojisinden elde edilen bulguları eğitim alanında nasıl yararlanacağını değerlendirir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitim-Psikoloji ilişkisi, Eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Eğitim psikolojisinde temel kavramlar, ilkeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Bedensel Gelişim ve ilgili kuramlar Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Bilişsel gelişim ve ilgili kuramlar Araştırma
5. Hafta Kişilik gelişimi ve ilgili kuramlar Diğer Faaliyetler
6. Hafta Sosyal Gelişim ve ilgili kuramlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Ahlak Gelişimi ve ilgili kuramlar Diğer Faaliyetler
8. Hafta Vize Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Öğrenme ile ilgili kavramlar ve etkileyen etmenler Araştırma
10. Hafta Behaviorist theories Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Gestalt teori ve İnsancıl yaklaşım Araştırma
12. Hafta Bilgiyi işleme modeli Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Sosyo kültürel yaklaşım Diğer Faaliyetler
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 1 1 1 1 1 1 1
PY2 1 1 1 1 1 1 1
PY3 2 3 2 2 3 4 4
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1
PY6 1 2 1 2 3 1 2
PY7 2 2 2 2 3 4 2
PY8 1 1 1 2 2 1 1
PY9 2 2 3 3 4 4 3
PY10 2 3 4 4 4 4 2
PY11 1 4 4 4 3 4 2
PY12 4 2 3 4 3 1 4
PY13 1 2 2 3 4 2 2
PY14 4 3 2 3 2 1 2
PY15 2 3 1 2 3 1 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Kaya, A. (2008).Eğitim Psikolojisi. Pegem A Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak,B. (2008) Eğitim Psikolojisi. Pegem A Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 1 6 6
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 78
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0