Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okul Öncesi Eğitim Program OAE205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ (Güz)
Dersin Amacı Türkiye'de uygulanan 3-6 yaş okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar, göstergeler ve ortam özelliklerini açıklama, program etkinliklerini ve kullanılacak formları bilme, aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı hazırlama, uygulama ve değerlendirme
Dersin İçeriği Eğitim programının önemi, ilkeleri ve ögeleri; Türkiye'de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel gelişim süreci; Türkiye'de uygulanan 3-6 yaş okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar, göstergeler, ortam özellikleri, etkinlikler, programda kullanılacak formlar, planlama (aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı), uygulama ve değerlendirme; okul öncesi eğitim programı ile ilgili sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
0 Aylık planı ve günlük planı oluşturan ögeleri açıklar.
1 Okul öncesi eğitim programının özelliklerini ve ilkeleri bilir.
2 Eğitim ortamının özelliklerini bilir.
3 Okul öncesi eğitim programının öğrenme ve alt öğrenme çıktılarını açıklar.
4 Programda yer alan etkinlikleri ve özelliklerini açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Okul öncesi eğitimin amaçları, Okul Öncesi Eğitim Programı'nın temel ilkeleri ve açıklamaları Diğer Faaliyetler
2. Hafta Okul Öncesi Eğitim Programı'nın Tanıtımı, Beceri, süreç bileşeni, öğrenme çıktısı, alt öğrenme çıktısı ve programın yapısı hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
3. Hafta Okul öncesi eğitim programı alan becerileri (Türkçe alan becerileri, matematik alan becerileri, fen alan becerileri, sosyal alan becerileri, hareket ve sağlık alan becerileri, sanat alan becerileri, müzik alan becerileri) hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
4. Hafta Okul Öncesi Eğitim Programı'nda kavramsal beceriler ve Okul Öncesi Eğitim Programı'nda eğilimler hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
5. Hafta Programlar arası bileşenlerden sosyal duygusal öğrenme becerileri hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
6. Hafta Programlar arası bileşenlerden erdem derler eylem modeli hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
7. Hafta Programlar arası bileşenlerden okuryazarlık becerileri hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
8. Hafta Okul Öncesi Eğitim Programı'nda kavramlar, Okul Öncesi Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri, Okul Öncesi Eğitim Programı'nda Farklılaştırma (Zenginleştirme ve Destekleme) hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
9. Hafta Vize
10. Hafta Okul Öncesi Eğitim Programı'nda öğrenme ortamları (okul içi öğrenme ortamları-öğrenme merkezleri, okul dışı öğrenme ortamları) Diğer Faaliyetler
11. Hafta Öğrenme ortamlarına ilişkin gözlem sonuçlarının sınıf ortamında değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Okul Öncesi Eğitim Programı'nın planlanması ve uygulanması hakkında bilgi verme Diğer Faaliyetler
13. Hafta Okul Öncesi Eğitim Programı'nda çocuğu tanıma, değerlendirme ve raporlama Diğer Faaliyetler
14. Hafta Öğrenciler tarafından araştırılan planların değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 0 4 5 2 1
PY2 0 5 4 2 1
PY3 4 5 2 1 3
PY4 4 2 4 5 2
PY5 0 0 0 0 0
PY6 0 0 0 0 0
PY7 0 5 5 4 3
PY8 0 0 0 0 0
PY9 0 5 2 4 4
PY10 0 0 0 0 0
PY11 1 3 1 5 1
PY12 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0
PY14 0 0 0 0 0
PY15 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. (Geliştirilmiş IV. Baskı). İstanbul: YA-PA.
  • Kandır, A., Özbey, S., İnal, G.(2010). Okulöncesi Eğitimde Kuramsal Temeller, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • MEB (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli. Ankara: Meb Basımevi.
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Meb Basımevi.
  • Gürkan, T. (2015). Okul öncesi eğitim programlarının genel özellikleri ile kazanım ve göstergeler. Köksal Akyol, A. (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim.Okul öncesi eğitim programları içinde (ss.34-60). Ankara: Hedef CS Basın Yayın
  • Aral, N. ve Can Yaşar, M. (2015). 36-72 aylık çocuklar için eğitim programı. Köksal Akyol, A. (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 15: Okul öncesi eğitim programları içinde (ss.59-76). Ankara: Hedef CS Basın Yayın
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Diğer Faaliyetler 9 3 27
Sınavlar
Ödev 1 1 3 3
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 1 2 2
Toplam İş Yükü 103
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0