| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi | OAE203 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Meryem ÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Meryem ÇELİK (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının okul öncesi dönemdeki matematiğe ilişkin doğru bilgileri elde etmelerini sağlamak, çocuk gelişimi ilkeleri ile matematik alan bilgilerini birleştirerek eğitim etkinlikleri oluşturmalarını sağlamak, uygun eğitsel materyaller tasarlamalarını ve etkinliklerde kullanmalarını desteklemek. |
| Dersin İçeriği | Çocukların Matematik Dünyası, Amerika Birleşik Devletleri’nde Matematik Eğitiminde Kullanılan NCTM İlkeleri, Okul Öncesi Matematik Programlarının İlkeleri Matematiksel Kavramların Gelişimi Matematiksel Kavramların Kazanılması (Doğal, İnformal ve Yapılandırılmış Deneyimler) Okul Öncesi Matematiğinde Problem Çözme Eşleştirme- Karşılaştırma- Sınıflandırma-Serileme/ Sıralama -Örüntü Oluşturma Sayılar ve Sayma, Sayı Kavramının Öğretim Aşamaları, Semboller (rakamlar-işaretler) Geometri /Mekânda Konum Olasılık Veri Analizi Grafik Ölçme Ölçme, Veri Analiz-Grafik/Olasılık, Matematik Öğrenme Güçlüğü (Diskalkuli) Matematik Sandığı Materyalleriyle Etkinlik Hazırlama (Eşleştirme-Karşılaştırma-Gruplandırma-Sıralama–Örüntü Oluşturma) Sınıfta Matematik Uygulamaları (Sayılar-İşlemler ve Geometri-Mekânda Konum / Ölçme-Veri Analizi-Grafik-Olasılık) Sınıfta Matematik Uygulamaları (Ölçme-Veri Analizi-Grafik-Olasılık / Sayılar-İşlemler ve Geometri-Mekânda Konum) Anaokulunda Uygulama Anaokulunda Uygulama Uygulamaların Değerlendirilmesi Makale sunumları (Okul Öncesi Dönemde Matematik ile ilgili olabilecek tez ve araştırmaların sunumu ve yorumlanması) |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Matematiğin erken çocukluk dönemdeki çocuklar için önemini ve anlamını bilir. |
| 2 | Çocukların gelişim özelliklerine uygun temel matematiksel süreçleri ve konu içeriklerini bilir. |
| 3 | Matematiksel kavramları ve becerileri kazandırmak için eğitim etkinlikleri hazırlar. |
| 4 | Matematik etkinliklerinde uygun yöntem ve materyal kullanımına dikkat eder. |
| 5 | Eğitim materyalleri hazırlar ve kullanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanışma ve Çocukların Matematik Dünyası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Okul Öncesi Matematik Programlarının İlkeleri | Araştırma |
| 3. Hafta | Matematiksel Kavramların Gelişimi-Matematiksel Kavramların Kazanılması (Doğal, İnformal ve Yapılandırılmış Deneyimler) | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 4. Hafta | Okul Öncesi Matematiğinde Problem Çözme Eşleştirme- Karşılaştırma- Sınıflandırma-Serileme/ Sıralama -Örüntü Oluşturma | Araştırma |
| 5. Hafta | Sayılar ve Sayma, Sayı Kavramının Öğretim Aşamaları, Semboller (rakamlar-işaretler) | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Geometri /Mekânda Konum | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 7. Hafta | Ölçme, Veri Analiz-Grafik/Olasılık, Matematik Öğrenme Güçlüğü (Diskalkuli) | Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Matematik Sandığı Materyalleriyle Etkinlik Hazırlama | Araştırma |
| 10. Hafta | Sınıfta Matematik Uygulamaları | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Sınıfta Matematik Uygulamaları | Araştırma |
| 12. Hafta | Anaokulunda Uygulama | Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Anaokulunda Uygulama | Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Anaokulunda uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular. | ✔ | |||||
| 2 | Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler. | ✔ | |||||
| 4 | Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 2 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 2 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 |
| PY4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
| PY5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
| PY9 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
| PY12 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
| PY13 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 3 | 42 |
| Araştırma | 2 | 5 | 10 | |
| Diğer Faaliyetler | 4 | 6 | 24 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 2 | 2 | 4 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 4 | 4 | |
| Toplam İş Yükü | 128 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||