Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi OAE203 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Meryem ÇELİK
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Meryem ÇELİK (Güz)
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının okul öncesi dönemdeki matematiğe ilişkin doğru bilgileri elde etmelerini sağlamak, çocuk gelişimi ilkeleri ile matematik alan bilgilerini birleştirerek eğitim etkinlikleri oluşturmalarını sağlamak, uygun eğitsel materyaller tasarlamalarını ve etkinliklerde kullanmalarını desteklemek.
Dersin İçeriği Çocukların Matematik Dünyası, Amerika Birleşik Devletleri’nde Matematik Eğitiminde Kullanılan NCTM İlkeleri, Okul Öncesi Matematik Programlarının İlkeleri Matematiksel Kavramların Gelişimi Matematiksel Kavramların Kazanılması (Doğal, İnformal ve Yapılandırılmış Deneyimler) Okul Öncesi Matematiğinde Problem Çözme Eşleştirme- Karşılaştırma- Sınıflandırma-Serileme/ Sıralama -Örüntü Oluşturma Sayılar ve Sayma, Sayı Kavramının Öğretim Aşamaları, Semboller (rakamlar-işaretler) Geometri /Mekânda Konum Olasılık Veri Analizi Grafik Ölçme Ölçme, Veri Analiz-Grafik/Olasılık, Matematik Öğrenme Güçlüğü (Diskalkuli) Matematik Sandığı Materyalleriyle Etkinlik Hazırlama (Eşleştirme-Karşılaştırma-Gruplandırma-Sıralama–Örüntü Oluşturma) Sınıfta Matematik Uygulamaları (Sayılar-İşlemler ve Geometri-Mekânda Konum / Ölçme-Veri Analizi-Grafik-Olasılık) Sınıfta Matematik Uygulamaları (Ölçme-Veri Analizi-Grafik-Olasılık / Sayılar-İşlemler ve Geometri-Mekânda Konum) Anaokulunda Uygulama Anaokulunda Uygulama Uygulamaların Değerlendirilmesi Makale sunumları (Okul Öncesi Dönemde Matematik ile ilgili olabilecek tez ve araştırmaların sunumu ve yorumlanması)
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Matematiğin erken çocukluk dönemdeki çocuklar için önemini ve anlamını bilir.
2 Çocukların gelişim özelliklerine uygun temel matematiksel süreçleri ve konu içeriklerini bilir.
3 Matematiksel kavramları ve becerileri kazandırmak için eğitim etkinlikleri hazırlar.
4 Matematik etkinliklerinde uygun yöntem ve materyal kullanımına dikkat eder.
5 Eğitim materyalleri hazırlar ve kullanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tanışma ve Çocukların Matematik Dünyası Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Okul Öncesi Matematik Programlarının İlkeleri Araştırma
3. Hafta Matematiksel Kavramların Gelişimi-Matematiksel Kavramların Kazanılması (Doğal, İnformal ve Yapılandırılmış Deneyimler) Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Okul Öncesi Matematiğinde Problem Çözme Eşleştirme- Karşılaştırma- Sınıflandırma-Serileme/ Sıralama -Örüntü Oluşturma Araştırma
5. Hafta Sayılar ve Sayma, Sayı Kavramının Öğretim Aşamaları, Semboller (rakamlar-işaretler) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Geometri /Mekânda Konum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Ölçme, Veri Analiz-Grafik/Olasılık, Matematik Öğrenme Güçlüğü (Diskalkuli) Diğer Faaliyetler
8. Hafta Vize
9. Hafta Matematik Sandığı Materyalleriyle Etkinlik Hazırlama Araştırma
10. Hafta Sınıfta Matematik Uygulamaları Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Sınıfta Matematik Uygulamaları Araştırma
12. Hafta Anaokulunda Uygulama Diğer Faaliyetler
13. Hafta Anaokulunda Uygulama Diğer Faaliyetler
14. Hafta Anaokulunda uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 1 2 5 5 5
PY2 2 5 4 5 5
PY3 4 4 3 4 3
PY4 4 3 4 5 4
PY5 3 4 3 3 5
PY6 3 3 3 4 5
PY7 2 2 2 2 2
PY8 2 2 2 1 2
PY9 3 3 4 4 4
PY10 5 4 4 4 4
PY11 4 4 4 4 3
PY12 4 3 4 4 5
PY13 3 3 2 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi . Yaşare Aktaş Arnas. Vize Yayıncılık.
  • Okul Öncesi Matematik Eğitimi. Ed. Berrin Akman. Pegem Yayınları.
  • Okul Öncesinde Matematik Eğitimi. Ed. İlkay Ulutaş. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim-11. Hedef Yayıncılık.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Araştırma 2 5 10
Diğer Faaliyetler 4 6 24
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Uygulama 2 2 4
Sınıf İçi Etkinlik 1 4 4
Toplam İş Yükü 128
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0