Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Fen Eğitimi OAE201 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zeynep TOPCU BİLİR
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Zeynep TOPCU BİLİR (Güz)
Dersin Amacı Bilime karşı olumlu tutumlar geliştirir. Bilimin toplum için, özellikle okul öncesi çocuklar için önemini anlar. Dünyamızdaki çevre sorunlarının farkında olur. Bir öğretmen ve çocuk olarak bilimsel süreç becerilerini kendine geliştirir. Çocukların gelişimine uygun yaşam becerilerini kazandıracak etkinlikler ve materyaller hazırlar.
Dersin İçeriği Bilim nedir? Bilimin özellikleri ne? Çocuklar bilimi nasıl öğrenir? Bilimsel süreç becerileri ve önemi. Erken çocukluk fen öğretim yöntemleri, Erken çocukluk fen eğitiminde toplum, aile ve öğretmenlerin rolü. Bilim etkinlikleri ve bilim merkezlerinin planlanması ve uygulanması.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Okul öncesi eğitimde bilim ve doğanın çocuklar için önemini bilir.
2 Temel bilim kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Erken çocukluk eğitiminde fen ile ilgili kavramların öğretiminde kullanılacak yöntemleri (deney, kavram ağı, kavram haritası, seyahat, analoji) bilir.
4 Bilimsel süreç becerilerini etkinli bir şekilde kullanır.
5 Temel bilim alanlarına yönelik farkındalık geliştirir
6 Özgün fen etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Fen eğitiminin tanımı, özelliklerinin örneklerle anlatılması Diğer Faaliyetler
2. Hafta Fen eğitiminin önemine ilişkin açıklamaların yapılması Diğer Faaliyetler
3. Hafta Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerinin anlatılması Diğer Faaliyetler
4. Hafta Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerinin anlatılması ve örneklerin verilmesi Diğer Faaliyetler
5. Hafta Fen eğitiminde öğrenciler tarafından her bir bilimsel süreç becerisine ilişkin örneklerin oluşturulması ve gruplar halinde anlatılması ve değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler, Araştırma
6. Hafta Fen eğitiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin açıklanması ve örnek uygulamalar çerçevesinde değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler
7. Hafta Fen eğitiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin açıklanması ve örnek uygulamalar çerçevesinde değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler
8. Hafta Temel bilim alanlarının anlatılması ve her bir bilim alanını temsil eden örneklerin verilmesi Diğer Faaliyetler
9. Hafta Vize Diğer Faaliyetler
10. Hafta Fen eğitiminde öğretmenin rolü ve öğrenme merkezinin oluşturulması Diğer Faaliyetler
11. Hafta Özgün fen etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasına ilişkin örneklerin paylaşılması Diğer Faaliyetler
12. Hafta Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi Diğer Faaliyetler
13. Hafta Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. Diğer Faaliyetler
14. Hafta Öğrenciler tarafından planlanan özgün etkinliklerin uygulanması ve tüm sınıf ve ders sorumlusu tarafından değerlendirilmesi. Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular.
2 Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
3 Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler.
4 Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır.
5 Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 4 2 5 2 4 1
PY2 4 2 5 3 2 5
PY3 4 5 3 2 5 4
PY4 4 5 2 5 5 2
PY5 0 0 0 0 0 0
PY7 4 3 2 1 1 5
PY8 0 0 0 0 0 0
PY9 2 5 3 2 5 5
PY10 2 3 4 2 5 2
PY11 0 0 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0 0
PY14 0 2 0 1 4 1
PY15 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Kandır, A., Can Yaşar, M., İnal, G., Yazıcı, E., Uyanık, Ö. & Yazıcı, Z. (2012). Erken Çocukluk Eğitimi Dizisi 2, 5-7 Yaş Çocukları İçin Etkinliklerle Bilim Eğitimi. Efil Yayınevi, Ankara. ISBN: 978-605-4579-13-6
  • Prof. Dr. Gelengül Haktanır. “Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi“ İçinde: ”Çevre Eğitimi” Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara. s: 11-34.
  • Meraklı Zihinler. Editör: John Brockman. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Prof. Dr. Yaşare Aktaş Arnas (Editör). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. KÖK Yayıncılık.
  • TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları (0-8 yaş).
  • Prof. Dr. Berrin Akman, Doç. Dr. Tülin Güler ve Doç. Gülden Uyanık Balat (Editörler) “Okul Öncesi Eğitimde Fen Eğitimi”.PEGEM Akademi Yayınları, Ankara.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Zeynep TOPCU BİLİR Ödev 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Zeynep TOPCU BİLİR Ödev 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 4 2 8
Araştırma 5 5 25
Diğer Faaliyetler 12 3 36
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Uygulama 3 3 9
Sınıf İçi Etkinlik 3 3 9
Toplam İş Yükü 130
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0