| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fizyopatoloji | İHH503 | Türkçe | Zorunlu | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Video-Film Gösterimi, Anlatısal Yöntemler |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, güncel ve bilimsel bilgiyi kullanarak, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri hakkında bilgiyi; bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilme, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirebilme ve kayıt edebilme; sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlayabilme, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapabilme; bilimsel bir araştırma planlayabilme, uygulayabilme ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilme; yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygulayabilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. |
| Dersin İçeriği | Hücre,Hücre membranından transport, kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi, lenfatik sistem ve ödem Membran potansiyeli, aksiyon potansiyel – eksitasyon ve ritmisite ,Protein sentezinin, hücre fonksiyonunun ve çoğalmasının genetik kontrolü, Karbonhidrat metabolizması, Yağ metabolizması, Protein metabolizması, Sıvı – elektrolit denge ve dengesizlikleri Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri, Stres ve Şok Fizyolojisi, Doku zedelenmesi ve onarımı, Sindirim sistemi fizyolojisi ,Kalp ve Solunum Sistemi Fizyolojisi , Sinir Sistemi Fizyolojisi , Boşaltım Sistemi Fizyolojisi, Endokrin sistem, İmmun sistem |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Güncel ve bilimsel bilgiyi kullanarak, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri açıklar.. |
| 2 | Hastanın hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygular, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. |
| 3 | Hemşirelik alanında bilimsel bir araştırma planlar, uygular ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor eder. |
| 4 | İç Hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar. |
| 5 | İç Hastalıkları Hemşirelik alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular. |
| 6 | Fizyopatolojiye ilişkin kavram ve teorileri kullanarak kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirir. |
| 7 | Fizyopatoloji alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Derse Giriş Hücre, Hücre membranından transport, kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi, lenfatik sistem ve ödem | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | Membran potansiyeli, aksiyon potansiyel – eksitasyon ve ritmisite Protein sentezinin, hücre fonksiyonunun ve çoğalmasının genetik kontrolü | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Karbonhidrat metabolizması Yağ metabolizması Protein metabolizması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Stres ve Şok Fizyolojisi | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | Doku zedelenmesi ve onarımı | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Sıvı – elektrolit denge ve dengesizlikleri Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Kardiyovasküler sistem fizyolojisi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Solunum sistemi fizyolojisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Sindirim sistemi fizyolojisi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Renal sistem fizyolojisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Endokrin sistem fizyolojisi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Sinir sistemi fizyolojisi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | İmmun sistem fizyolojisi, Kan fizyolojisi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir. | ✔ | |||||
| 2 | İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder. | ✔ | |||||
| 3 | İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar | ✔ | |||||
| 4 | Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar. | ✔ | |||||
| 5 | İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut sorunlara çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir. | ✔ | |||||
| 6 | İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser. | ✔ | |||||
| 7 | Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | ✔ | |||||
| 8 | Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır. | ✔ | |||||
| 9 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | ✔ | |||||
| 10 | Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır. | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır. | ✔ | |||||
| 12 | Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur. | ✔ | |||||
| 13 | Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 14 | 2 | 28 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||