Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği İHH502 Türkçe Zorunlu 3 + 1 4,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Türkçe
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders nicel araştırma süreci adımlarını, literatür tarayarak makale bulma, kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, araştırma/yayın etiği, intihal gibi araştırma konularını hemşirelik mesleği çerçevesinde ele alarak öğretir.
Dersin İçeriği Araştırmaya Giriş /Literatür tarama/ Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Örnekleme Yöntemleri Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Verilerin analizi ve Yorumlanması Niceliksel Araştırma Tasarımları Niteliksel Araştırma Tasarımları Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler / Randomize kontrollü çalışmalar Araştırmada Etik Yaklaşımlar/ Yayın Etiği, intihal
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bilim, araştırma ve hemşirelik ilişkisini kavrar
2 Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar
3 Araştırma sürecinin basamaklarını bilir
4 Literatür taramayı bilir
5 Araştırma konusunu nasıl belirleyeceğini bilir
6 Araştırma süreci adımlarının nasıl oluşturulduğunu bilir
7 Kanıta dayalı uygulamaların hemşirelik mesleğine katkılarını bilir
8 Araştırma / yayın etiğini kavrar
9 İntihali bilir
10 Eleştirel makale incelemesi yapabilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş- Ders programı tanıtımı Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Araştırmaya Giriş- Hemşirelik Süreci /Literatür tarama Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Örnekleme Yöntemleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Niceliksel Araştırma Tasarımları Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Randomize kontrollü çalışmalar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Niteliksel Araştırma Tasarımları Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Araştırmada Etik Yaklaşımlar Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Yayın Etiği / Eleştirel makale inceleme Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
2 İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.
3 İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar
4 Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar.
5 İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut sorunlara çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.
6 İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser.
7 Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
8 Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır.
9 Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.
10 Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.
11 Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır.
12 Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur.
13 Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY12 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY13 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Erdoğan S., Nahcivan N., Esin N., 2014, Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
  • Çeviri Editörü Ayaz S. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin, Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş, 2. Basımdan Çeviri, Nobel Akademik Yay. Eğ. Dan. Tic. Ltd. Şti. Ankara. Jolley J. (2013) Introduction Researching and Evidence Based Practice for Nursing and Healthcare Professionals Second Ed.Taylor and Francis Group.
  • Baş T. (2008) Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir?Seçkin Yayıncılık, Ankara
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 101
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0