Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat Kavramlarına Giriş I TSB107 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ayşe Nahide YILMAZ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Ayşe Nahide YILMAZ (Güz)
Dersin Amacı Sanatın temel kavramlarına ve tarihsel gelişimine kuramlar ve akımlarla birlikte bir giriş niteliği taşıyan derste kavramların yere ve zamana göre nasıl değiştiğini göstermek amaçlanmaktadır. Öğrenci, bir sanat yapıtını anlama sürecinde sanatçı, sanat kurumları ve izleyici olgularının nasıl çalıştığına dair temel bir kavrayışa sahip olacaktır.
Dersin İçeriği Bu ders sanatın zamana ve kültürlere göre değişen tanımlarını, sanatın zanaattan ayrılma sürecini, temel kavramların görsel belgeler eşliğinde açıklanması ve karşılaştırmalar yapılmasını kapsamaktadır. Sanatın farklı alanlara bölünmesi, beğeni ve estetik yargıların işleyişi, dünyanın algılanışı ve görüntü üretme alışkanlıklarının yanı sıra, sanat kurumlarını ortaya çıkaran sanatçı, yapıt, piyasa gibi olgular bu dersin konuları arasındadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sanatın tarihsel süreçte farklı işlevlerle değişen anlamı üzerine bilgi sahibi olur.
2 Sanat ve zanaat ilişkisinde benzerlik ve farklılıklar konusunda bilgi edinir.
3 Resim, heykel, gösteri, fotoğraf, sinema, mimari gibi farklı sanat disiplinlerini öğrenir.
4 Sanat yapıtlarını anlamada hayalgücü, kurgu, benimseme olgularının önemine dair farkındalık kazanır.
5 Dünyanın algılanışı ve görüntü üretme alışkanlıkları hakkında bilgi sahibi olur.
6 Beğeni ve estetik yargıların oluşmasını temel düzeyde açıklayabilir.
7 Sanatçı, sanat yapıtı, izleyici ve sanat kurumları arasındaki ilişki üzerine bilgi sahibi olur ve yorum yeteneği gelişir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ders Tanıtımı; Amaç, Yöntem, Sorumluluk ve Beklentiler
2. Hafta Tekhne, Ars, Art, Sanat Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Rönesans Döneminde Sanatın Yükselişi ve Sınıflandırılışı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Film gösterimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Film üzerine tartışma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Sanatın Bölünmesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Sanatçı, Eser, Piyasa Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
9. Hafta Beğeniden Estetiğe Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta 1789 Fransız Devrimi ve Sanat Araştırma
11. Hafta Modern Kurgu: Dünya ve Görüntü Diğer Faaliyetler, Araştırma
12. Hafta Hayalgücü, Güzellik, Benimseme Diğer Faaliyetler
13. Hafta Sanat Kavramlarının Yazılışı ve Bir Uygulama, Genel Değerlendirme Diğer Faaliyetler
14. Hafta Yarıyıl Sonu Sınavı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Günümüz sanatının disiplinlerarası özelliklerine uygun olarak, sanat üretiminde farklı disiplinleri birlikte kullanır.
2 Profesyonel standartlar düzeyinde bir sanat donanımına sahip olur.
3 Alanında gerçekleşen ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, uygulamalarını bu gelişmeler çerçevesinde çağdaş düzeyde gerçekleştirir.
4 Alanında kullanılan teknolojilerin gelişimlerine paralel bir şekilde gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanır.
5 Öğrenciler kuramsal ve uygulama sorunlarını kavrar ve bunları kendi özgün yaklaşımlarıyla yorumlayarak yapıt üretir.
6 Öğrenciler hem bağımsız düşünebilen donanımlı sanatçı adayları; hem de katılımcı, paylaşımcı, anlayış ve kültür farklılıklarına duyarlı, aydın bireyler olarak yetişir.
7 Sanatçı adayları gözlem ve çözümleme yapabilir, çok boyutlu düşünebilir.
8 Öğrenciler, sanat, teknik ve mesleki konularda yetkinlik kazanır.
9 Öğrenci kendini gerçekleştirebilme, çevresini dönüştürebilme bilincine ulaşır.
10 Çağdaş anlayışta üretilen bilgi, deneyim ve iş gücünün topluma yayılmasına katkıda bulunabilen, akademik araştırmalara öncelik veren, bu birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde yaygınlaştıran öğrenciler yetişir.
11 Sanatsal yaratıcılıkta hangi nedenlerin hangi etkilere hangi düzeyde hangi araçlarla yol açtığını kavrar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 3 3 3 3 3 3 3
PY2 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5
PY4 3 3 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5 5
PY11 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Henry M.Sayre, A World of Art, Prentice Hall, 2004. 2. Paul Zelanski, J. Fisher, Mary Pat, The Art of Seeing, 6th Edition, Pearson Education, 2004. 3. Larry Shiner, Sanatın İcadı, Ayrıntı yay., 2004. 4. John Berger, Görme Biçimleri, Metis Yayıncılık, 1999. 5. H. Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Remzi Kitabevi, 2000. 6. Julian Bell, Sanatın Yeni Tarihi, NTV Yayınları, 2009. 7. E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, 2007. 8. Yıldıray Karakiya, Sanat Terimleri ve Kavramları Sözlüğü, Redhouse Yayınları, 2011 9. Umberto Eco, Güzelliğin Tarihi, Doğan Kitap 10. Arnold Hauser, Sanatın Toplumsal Tarihi, Deniz Kitabevi
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 7 1 7
Araştırma 6 1 6
Diğer Faaliyetler 3 1 3
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 15 1 15
Final 1 1,5 1,5
Uygulama 15 1 15
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0