| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili II | TDB102 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türkçenin şekil bilgisini kavratıp, imlâ-noktalama işaretlerinin yerinde kullanılmasını sağlamak, cümlenin öğelerini ve çeşitlerini kavratmak, anlatım bozukluğu yapmadan yazma ve konuşma becerisini kazandırmak, topluluk önünde sunum yapabilme ve bilimsel metinleri inceleyip not çıkarma becerisini kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Türk dilinin şekil bilgisi, cümlenin ögeleri ve cümle çeşitleri, anlatım bozuklukları, imlâ-noktalama işaretleri; sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türkçenin şekil yapısını bilir, imlâ-noktalama işaretlerini yerinde kullanır. |
| 2 | Türkçeyi doğru, güzel ve başarılı bir üslupla konuşur, kendini ifade edebilme yeteneği sahip olur. |
| 3 | Topluluk önünde sunum yapabilme becerisine sahip olur, bilgi ve düşüncelerini başkalarının anlayabileceği düzeyde ifade edebilir, etkili iletişimi kullanır. |
| 4 | Sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alışkanlığına sahip olur. |
| 5 | Yazacağı akademik tezlerde (lisans, yüksek lisans ve doktora) Türk dilini tez yazım kuralları çerçevesinde kullanır. |
| 6 | Edebî ve bilimsel metinleri inceleyip not çıkarma becerisi kazanır. |
| 7 | Deyim ve atasözlerini tanır ve bu kalıp ifadeleri sözlü-yazılı anlatımda kullanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Düzeltme işareti, uzun ünlü, “de-ki-ile”nin yazımı, ek-fiil yazımı, mastarlara gelen eklerin yazılışı, fiil çekimi ile ilgili yazılışlar, soru ekinin yazılışı, ünsüzlerin nitelikleri, ünlü daralması, ünlü düşmesi, ünsüz uyumu, ünsüz türemesi, sayıların yazılışı, kısaltmaların yazılışı, büyük harflerin kullanıldığı yerler. | |
| 2. Hafta | Birleşik kelimeleri yazılışı pekiştirmeli sözlerin yazılışı, ikilemelerin yazılışı, deyimlerin yazılışı, alıntı kelimelerin yazılışı, yabancı özel adların yazılışı; Türkçede anlamları birbirine karıştırılan ve yazılışında güçlük çekilen bazı kelimeler; uygulamalar. | |
| 3. Hafta | Nokta, virgül, noktalı virgül, iki nokta, üç nokta, soru işareti, ünlem işareti, kısa çizgi | |
| 4. Hafta | Uzun çizgi, eğik çizgi, ters eğik çizgi, tırnak işareti, tek tırnak işareti, denden işareti, yay ayraç, köşeli ayraç, kesme işareti ve uygulamalar. | |
| 5. Hafta | Sözlü anlatımın temel ilkeleri, sözlü anlatım türleri (konferans, açıkoturum, sempozyum, seminer vb.) | |
| 6. Hafta | Metin nedir? Edebî metnin özellikleri ve türleri. | |
| 7. Hafta | ARA SINAV | |
| 8. Hafta | Öğretici metinlerin özellikleri, kişisel hayatı konu alan öğretici metinler, gazete çevresinde gelişen öğretici metinler | |
| 9. Hafta | Dilekçe yazarken uyulacak kurallar, kaynakça yazımı (metin içi-dipnotlu sistem) | |
| 10. Hafta | Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, eş-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, eş sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri. | |
| 11. Hafta | Olumlu-olumsuz cümle, soru cümlesi, emir cümlesi, ünlem cümlesi, diğer yargıları içeren cümleler, şart cümlesi, amaç cümlesi, neden-sonuç cümlesi, üslup cümlesi, içerik cümlesi, öznel anlatım, nesnel anlatım, düz anlatım, dolaylı anlatım; paragrafın yapısı ve içeriği. | |
| 12. Hafta | İsim, Fiil, Zarf, Sıfat, Zamir, Edat | |
| 13. Hafta | Cümlenin ögeleri ve cümle çeşitleri. | |
| 14. Hafta | Anlamla ilgili anlatım bozuklukları, dil bilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları, ses ve ahenk kusurları. | |
| 15. Hafta | Yarıyıl Sonu Sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Günümüz sanatının disiplinlerarası özelliklerine uygun olarak, sanat üretiminde farklı disiplinleri birlikte kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Profesyonel standartlar düzeyinde bir sanat donanımına sahip olur. | ✔ | |||||
| 3 | Alanında gerçekleşen ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, uygulamalarını bu gelişmeler çerçevesinde çağdaş düzeyde gerçekleştirir. | ✔ | |||||
| 4 | Alanında kullanılan teknolojilerin gelişimlerine paralel bir şekilde gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Öğrenciler kuramsal ve uygulama sorunlarını kavrar ve bunları kendi özgün yaklaşımlarıyla yorumlayarak yapıt üretir. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenciler hem bağımsız düşünebilen donanımlı sanatçı adayları; hem de katılımcı, paylaşımcı, anlayış ve kültür farklılıklarına duyarlı, aydın bireyler olarak yetişir. | ✔ | |||||
| 7 | Sanatçı adayları gözlem ve çözümleme yapabilir, çok boyutlu düşünebilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenciler, sanat, teknik ve mesleki konularda yetkinlik kazanır. | ✔ | |||||
| 9 | Öğrenci kendini gerçekleştirebilme, çevresini dönüştürebilme bilincine ulaşır. | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş anlayışta üretilen bilgi, deneyim ve iş gücünün topluma yayılmasına katkıda bulunabilen, akademik araştırmalara öncelik veren, bu birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde yaygınlaştıran öğrenciler yetişir. | ✔ | |||||
| 11 | Sanatsal yaratıcılıkta hangi nedenlerin hangi etkilere hangi düzeyde hangi araçlarla yol açtığını kavrar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 1 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 50 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||