| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | AIB102 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Millî Mücadelenin ortaya çıkış süreci ile ilgili genel bir değerlendirme ve Kuva-yı Milliye Ruhunu Anlamak. Millî Mücadelenin İktisadi Kaynakları. Mustafa Kemal Paşa’yı Liderliğe Götüren Süreç ve Süreci Besleyen Dinamikler. Siyasi Temsil Meselesi, Millî Mücadele İle El Sıkışan Osmanlı Hükümeti ve Amasya Protokolü. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in Açılışına Karşı Çıkanlar/İsyan Edenler. Emperyalizmin Türklerin Kaderine Müdahalesi: Sevres Antlaşması, Sevres Antlaşmasını Hazırlayan Gelişmeler, Antlaşmanın İmzalanması ve Tepkiler. Londra Konferansı: Konferansı Hazırlayan Gelişmeler; 1-Askeri Gelişmeler; Türk-Fransız Mücadelesi ve Mütareke, Birinci İnönü Muharebesi ve 2-Siyasi Başarılar; Türk-Rus Yakınlaşması, Gümrü Antlaşması. Ankara Yönetiminin Konferansa Davet Edilmesi ve Konferansta Yapılan İkili Antlaşmalar. Ankara İtilafnamesini Hazırlayan Gelişmeler: 1-Askeri Başarılar; İkinci İnönü Muharebesi, Eskişehir ve Kütahya Muharebeleri, Sakarya Muharebesi ve 2-Siyasi Başarılar; Moskova Antlaşması, Afganistan ve Kars Antlaşmaları, Fransız Kamuoyundaki ve Müslüman Ülkelerdeki Tepkiler. Ankara İtilafnamesinin İmzalanması, İtilafnameye Karşı Tepkiler ve Devletlerin Yeni Politikaları. Misak-ı Millînin Tescili Lozan: A-Konferansın Toplanmasının Nedenleri, 1-Siyasi Gelişmeler, 2-Askeri Başarılar; Başkomutanlık Meydan Muharebesi ve Mudanya Mütarekesi. Konferansa Davet ve Temsil Meselesinin Siyasi/Meşru Boyutları. Lozan’da Görüşülen Meseleler; Sınırlar, Azınlıklarla İlgili Meseleler, İktisadi ve Mali Meseleler. Lozan Antlaşması’nın Günümüz Açısından Değeri ve Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Dönemi ve Türk İnkılabı A-Cumhuriyetin Kuruluşu; Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı, Halifeliğin Kaldırılması, Anayasa Hareketleri ve Çok Partili Hayat Geçiş Sürecinde Yaşananlar, B-İnkılaplar; Hukuk, Eğitim, Kültür, Sosyal ve Ekonomik alanda Yapılan İnkılaplar, C-İlkeler; Türk İnkılabının Dayandığı Temel İlkeler ve Atatürk İlkeleri. Atatürk Dönemi Dış Politikası, Dış Politikanın İlkeleri, 1923-1932 Dönemi Dış Politika Olayları, 1932-1938 Dönemi Dış Politika Olayları. İnönü Dönemi Olayları ve II. Dünya Savaşı. II. Dünya Savaşı’ndan Sonra Türkiye’nin Durumu ve Soğuk Savaş Dönemi. İki Kutuplu Dünyadan Sonra Süper Gücün Egemenliği ve Türkiye. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir. |
| 2 | Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir. |
| 3 | Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir. |
| 4 | Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar. |
| 5 | Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. |
| 6 | Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur. |
| 7 | Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur. |
| 8 | Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersini Okumanın Gerekliliği, - İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramları- İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramların Birbirleri İle Olan Benzerlikleri ve Farklılıkları, Bu Kavramların Tarihteki Örnekleri ve Örneklerin Analizi. | |
| 2. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Avrupa Gelişmeleri (Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali) ve Osmanlı’ya Etkileri | |
| 3. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlıda Yenileşme Hareketleri | |
| 4. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlı’da Fikir Akımları | |
| 5. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Birinci Dünya Savaşı’na Giden Süreç (Trablusgarp savaşı, Balkan Savaşları, Şark Meselesi ve Modern Sömürgecilik) | |
| 6. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na Girişi ve Cepheler | |
| 7. Hafta | ARA SINAV | |
| 8. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Devleti ve Dünya | |
| 9. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri | |
| 10. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Millî Mücadele Hazırlık Dönemi, Cemiyetler, Kuvayı Milliye, Mustafa Kemal’in İşgaller Karşısındaki Tutumu ve Lider Olarak Ortaya Çıkışı | |
| 11. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Kongreler, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı’nın açılması ve Misâk-ı Milli | |
| 12. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar | |
| 13. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Milli Mücadelede Cepheler | |
| 14. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Mudanya Mütarekesi ve Lozan Barış Antlaşması | |
| 15. Hafta | Yarıyıl Sonu Sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Günümüz sanatının disiplinlerarası özelliklerine uygun olarak, sanat üretiminde farklı disiplinleri birlikte kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Profesyonel standartlar düzeyinde bir sanat donanımına sahip olur. | ✔ | |||||
| 3 | Alanında gerçekleşen ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, uygulamalarını bu gelişmeler çerçevesinde çağdaş düzeyde gerçekleştirir. | ✔ | |||||
| 4 | Alanında kullanılan teknolojilerin gelişimlerine paralel bir şekilde gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Öğrenciler kuramsal ve uygulama sorunlarını kavrar ve bunları kendi özgün yaklaşımlarıyla yorumlayarak yapıt üretir. | ✔ | |||||
| 6 | Öğrenciler hem bağımsız düşünebilen donanımlı sanatçı adayları; hem de katılımcı, paylaşımcı, anlayış ve kültür farklılıklarına duyarlı, aydın bireyler olarak yetişir. | ✔ | |||||
| 7 | Sanatçı adayları gözlem ve çözümleme yapabilir, çok boyutlu düşünebilir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğrenciler, sanat, teknik ve mesleki konularda yetkinlik kazanır. | ✔ | |||||
| 9 | Öğrenci kendini gerçekleştirebilme, çevresini dönüştürebilme bilincine ulaşır. | ✔ | |||||
| 10 | Çağdaş anlayışta üretilen bilgi, deneyim ve iş gücünün topluma yayılmasına katkıda bulunabilen, akademik araştırmalara öncelik veren, bu birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde yaygınlaştıran öğrenciler yetişir. | ✔ | |||||
| 11 | Sanatsal yaratıcılıkta hangi nedenlerin hangi etkilere hangi düzeyde hangi araçlarla yol açtığını kavrar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 1 | 1 | 1 | |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 1 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||