Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Termodinamik ZFZ209 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Günlük yaşamdaki sıcaklık, basınç, ısı ve iş gibi temel termodinamik nicelikleri ve enerji formları arasındaki ilişkileri ve dönüşümleri tanımlayarak güncel fiziğin anlaşılmasını sağlamak. Bu süreç, öğrenciye yaygın kullanılan günlük teknolojilerin irdelenmesi sürecinde aktarılarak, öğrencinin ısı ile ilişkili tüm mühendislik uygulamaları konusunda tasarım yeteneğini artırmak. Temel termodinamik kavramların anlaşılması, mikroskopik mekanizmaları iredeleyen istatiksel termodinamik, klasik mekanik ve kuantum mekanigi kapsamında irdelenen temel fizik yasalarını anlama konusunda önemli bir alt yapı oluşturmak.
Dersin İçeriği Temel termodinamik tanımlar, sistem, sıcaklık, denge, sıcaklık ve basınç ölçekleri, termometreler ve manometreler. Termodinamiğin sıfırıncı yasası ve uygulamaları. Enerji, enerji aktarımı ve genel enerji analizleri. Isısal denge. Isı iletimi. Termodinamiğin birinci yasası ve uygulamaları. Isı kapasitesi. İdeal gazların hal denklemi, gazların kinetik teorisi. Saf maddelerin ısısal özellikleri. Kapalı sistemlerin enerji analizleri. Termodinamiğin ikinci yasası ve Carnot çevrimi. Entropi. Güç buhar çevrimleri. Isı makineleri ve soğutucular. Entalpi. Termodinamik potansiyeller, Helmholtz fonksiyonu ve Gibbs fonksiyonu. Maxwell bağıntıları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Temel termodinamik özellikler olan, sıcaklık, basınç, ısı ve iş gibi kavramları özümseyerek temel fiziksel olaylardaki etkilerini bilimsel düzeyde irdelemeyi öğreneceklerdir.
2 Aynı süreçte bu özellikler mühendislik problemleri ile birlikte inceleneceği için, enerji aktarımı, form değişimi ve güç eldesi süreçlerini tasarlayarak, benzer süreçlerde gerekli mühendislik alt yapısını oluşturma becerisi kazanacaklardır.
3 Temel termodinamik potansiyellerin irdelenmesi ile makroskopik büyüklüklerin mikroskopik mekanizmalardaki etkilerini irdeleyebilecekleri alt yapıya kavuşacaklardır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş ve Genel Kavramlar
2. Hafta Enerji, Enerji Aktarımı ve Genel Enerji Analizi
3. Hafta Saf Maddelerin Özellikleri
4. Hafta Kapalı Sistemlerde Enerji Analizi
5. Hafta Kütle ve Enerji Analizi
6. Hafta Termodinamiğin İkinci Kanunu
7. Hafta Entropi
8. Hafta Ara sına
9. Hafta Entropi
10. Hafta Buhar Güç Çevrimleri
11. Hafta Soğutma Çevrimleri
12. Hafta Termodinamik Potansiyeller
13. Hafta Termodinamik Potansiyeller
14. Hafta Termodinamik Potansiyeller
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Tarımsal alanlarda sıkça görülen hastalık etmenleri, zararlılar, yabancı otlar ve yararlı organizmaları genel olarak mikroskobik ve makroskobik düzeyde tanıyabilme, yaygınlık durumları ile zarar/yarar düzeylerini saptayabilme yeteneği
3 Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olma, süreçle ilgili temel problemleri tanımlayabilme ve bunların çözümünde çağdaş teknikler ile hesaplama araçlarını kullanabilme yeteneği
4 Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik teknik ve bilimsel bilgi ile tanımlanmış mevcut önerileri, sürdürülebilir tarım, çevre ve insan sağlığı ile gıda güvenliğini göz önünde tutarak yürütebilme becerisi
5 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, insiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi
6 Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme
7 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme
8 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme
9 Tarımda kalite sistemleri ile mesleki etik konusunda bilinç sahibi olabilme
10 İş ahlakı ve sorumluluk duygusuna sahip olma
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 3 3 3
PY2 3 3 3
PY3 3 3 3
PY4 4 4 4
PY5 4 4 4
PY6 2 2 2
PY7 3 3 3
PY8 3 3 3
PY9 3 3 3
PY10 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Y. A. Çengel, M. A. Boles, Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, McGraw-Hill, Literatür Yayıncılık, 1996
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 25 25
Final 1 35 35
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0