| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Termodinamik | ZFZ209 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Günlük yaşamdaki sıcaklık, basınç, ısı ve iş gibi temel termodinamik nicelikleri ve enerji formları arasındaki ilişkileri ve dönüşümleri tanımlayarak güncel fiziğin anlaşılmasını sağlamak. Bu süreç, öğrenciye yaygın kullanılan günlük teknolojilerin irdelenmesi sürecinde aktarılarak, öğrencinin ısı ile ilişkili tüm mühendislik uygulamaları konusunda tasarım yeteneğini artırmak. Temel termodinamik kavramların anlaşılması, mikroskopik mekanizmaları iredeleyen istatiksel termodinamik, klasik mekanik ve kuantum mekanigi kapsamında irdelenen temel fizik yasalarını anlama konusunda önemli bir alt yapı oluşturmak. |
| Dersin İçeriği | Temel termodinamik tanımlar, sistem, sıcaklık, denge, sıcaklık ve basınç ölçekleri, termometreler ve manometreler. Termodinamiğin sıfırıncı yasası ve uygulamaları. Enerji, enerji aktarımı ve genel enerji analizleri. Isısal denge. Isı iletimi. Termodinamiğin birinci yasası ve uygulamaları. Isı kapasitesi. İdeal gazların hal denklemi, gazların kinetik teorisi. Saf maddelerin ısısal özellikleri. Kapalı sistemlerin enerji analizleri. Termodinamiğin ikinci yasası ve Carnot çevrimi. Entropi. Güç buhar çevrimleri. Isı makineleri ve soğutucular. Entalpi. Termodinamik potansiyeller, Helmholtz fonksiyonu ve Gibbs fonksiyonu. Maxwell bağıntıları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel termodinamik özellikler olan, sıcaklık, basınç, ısı ve iş gibi kavramları özümseyerek temel fiziksel olaylardaki etkilerini bilimsel düzeyde irdelemeyi öğreneceklerdir. |
| 2 | Aynı süreçte bu özellikler mühendislik problemleri ile birlikte inceleneceği için, enerji aktarımı, form değişimi ve güç eldesi süreçlerini tasarlayarak, benzer süreçlerde gerekli mühendislik alt yapısını oluşturma becerisi kazanacaklardır. |
| 3 | Temel termodinamik potansiyellerin irdelenmesi ile makroskopik büyüklüklerin mikroskopik mekanizmalardaki etkilerini irdeleyebilecekleri alt yapıya kavuşacaklardır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş ve Genel Kavramlar | |
| 2. Hafta | Enerji, Enerji Aktarımı ve Genel Enerji Analizi | |
| 3. Hafta | Saf Maddelerin Özellikleri | |
| 4. Hafta | Kapalı Sistemlerde Enerji Analizi | |
| 5. Hafta | Kütle ve Enerji Analizi | |
| 6. Hafta | Termodinamiğin İkinci Kanunu | |
| 7. Hafta | Entropi | |
| 8. Hafta | Ara sına | |
| 9. Hafta | Entropi | |
| 10. Hafta | Buhar Güç Çevrimleri | |
| 11. Hafta | Soğutma Çevrimleri | |
| 12. Hafta | Termodinamik Potansiyeller | |
| 13. Hafta | Termodinamik Potansiyeller | |
| 14. Hafta | Termodinamik Potansiyeller |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Tarımsal alanlarda sıkça görülen hastalık etmenleri, zararlılar, yabancı otlar ve yararlı organizmaları genel olarak mikroskobik ve makroskobik düzeyde tanıyabilme, yaygınlık durumları ile zarar/yarar düzeylerini saptayabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 3 | Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olma, süreçle ilgili temel problemleri tanımlayabilme ve bunların çözümünde çağdaş teknikler ile hesaplama araçlarını kullanabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 4 | Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik teknik ve bilimsel bilgi ile tanımlanmış mevcut önerileri, sürdürülebilir tarım, çevre ve insan sağlığı ile gıda güvenliğini göz önünde tutarak yürütebilme becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, insiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme | ✔ | |||||
| 7 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme | ✔ | |||||
| 8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
| 9 | Tarımda kalite sistemleri ile mesleki etik konusunda bilinç sahibi olabilme | ✔ | |||||
| 10 | İş ahlakı ve sorumluluk duygusuna sahip olma | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 35 | 35 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||