| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Sosyolojisi | SKY665 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 10,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü | 
| Dersin Verilişi | Sunum ve görsel anlatım ile ders işleyeceğim. Önceden okuma için bazı kaynakları öğrencilere vereceğim. | 
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Mehmet Nurullah KURUTKAN | 
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Sağlık Sosyolojisi dersi, öğrenciye bakım verdiği bireyin sosyal çevresini tanımasını, bireyin sosyal çevresinden etkilenişini algılamasını, içinde yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak, bireyi içinde bulunduğu sosyal çevresiyle bir bütün olarak ele almayı öğrenmesini sağlar. | 
| Dersin İçeriği | Sağlık sosyolojisinde önemli kavramlar, Medikalizasyon, hastalık rolü, meta teoriler, Biyobozulma, beden sosyolojisi ve ölüm | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını ve teorilerini kavrayabilme | 
| 2 | Toplumsal yapı ve sağlık ilişkisini analiz edebilme. | 
| 3 | Sağlık hizmetlerine erişimde toplumsal eşitsizlikleri tanımlayabilme ve bu eşitsizliklerin sonuçlarını değerlendirebilme. | 
| 4 | Sağlık davranışlarını ve hastalık deneyimlerini toplumsal bir perspektiften inceleyebilme. | 
| 5 | Sağlık politikalarının toplumsal etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilme | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sosyolojinin tanımı, özellikleri, Sosyolojinin diğer bilimlerle ilişkisi | |
| 2. Hafta | Bir bilim olarak sosyoloji a-Sosyolojinin konusu ve alanı b-Sosyolojinin dalları | |
| 3. Hafta | Toplum nedir? Toplumsal yapıyı oluşturan öğeler nelerdir?b-Rol,statü,grup,kurum gibi kavramların tanımlanmasıc-Çeşitli toplum tipleri | |
| 4. Hafta | Sağlık açısından hasta ve hastalık sosyolojik açıdan hasta ve hastalıka-Hasta statüsü ve rolünün bireyin toplumsal yaşamında oluşturduğu değişiklikler | |
| 5. Hafta | Türkiye’de sağlık; Türkiye’nin toplumsal yapısı, sağlık politikaları | |
| 6. Hafta | Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisia-Kültür,sağlık-hastalık ilişkisib-Sosyal sınıflar,gruplar ve sağlık-hastalık ilişkisiHastalıklara karşı dini,kültürel,örf,adet,gelenekler açısından tutumlar ve inanç sistemleri | |
| 7. Hafta | Ders Tekrarı Aile ve aile kavramı Hasta ailesi ,aile hekimliği,koruyucu hekimlik,halk sağlığı kavramları ve sosyolojik anlamlarıSağlık eğitimi ve sisteminin sosyal yapı içerisindeki yeri | |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Yoksulluk,işsizlik,boşanma,şiddet gibi sosyal olguların sağlık-hastalık ilişkisiYaş ve cinsiyetin sağlıkla ilişkisi | |
| 10. Hafta | Hastahane ve sağlık kuruluşlarının örgütsel yönetsel yapısı Doktor,hasta,hemşire vb. sağlık elemanlarının rolleri,statüleri,aralarındaki sosyal ilişkiler | |
| 11. Hafta | Sosyal etyoloji Hastalığın sosyal ekolojisi Klinik sosyoloji Sosyal Epidemiyoloji | |
| 12. Hafta | Sağlık Bakım Sistemi Ulusal ve Uluslararası Sağlık Kuruluşları | |
| 13. Hafta | Sosyal statüler ve sosyal roller Kavram tanımı Statülerin fonksiyonları ve kazanılması ve Engelli ve Sakat Bireylerin Sağlığı ve İzlenimleri | |
| 14. Hafta | Çevre,konut,meslek vb. faktörlerin sağlık ve hastalıktaki rolü ve Sosyalleşme Tanım Sosyal tabakalaşmanın sistemleri Sosyal hareketlilik çeşitleri Sosyal hareketliliği etkileyen faktörler | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Toplumun sağlık ihtiyaçlarını ve sağlık hizmetlerine olan talebi belirleyebilme becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirme ve iyileştirme becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Sağlık hizmetlerinin etkili ve verimli şekilde planlanması, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesinde bilgi yönetim sistemlerini kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 11 | Kurum içinde ve dışında etkileşimde bulunduğu sağlık profesyonelleri ve diğer paydaşlar ile etkili, verimli ve etik ilkeler doğrultusunda çalışabilme becerisi | ✔ | |||||
| 12 | Sağlık politikalarındaki gelişmeleri izleyebilme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 60 | 60 | 
| Ödev 1 | 1 | 40 | 40 | |
| Ödev 2 | 1 | 43 | 43 | |
| Final | 1 | 60 | 60 | |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 255 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 10,0 | ||